Skunky heeft HCMOp een ochtend gleed Skunky opeens weg met haar achterpootjes en lag dan een beetje te peddelen. In eerste instantie dacht ik dat ze misschien in haar kooi van haar trappetje was af gegleden en dat ze zich misschien bezeerd had. Ik hoopte dat het in de loop van de dag wel beter zou gaan maar het werd steeds erger.
Skunky begon ook met haar achterpootjes te trillen en ze keek ook een beetje verwilderd.
We konden gelukkig gelijk terecht bij de dierenarts want die vond het ook verontrustend klinken allemaal.
Er werd een röntgenfoto gemaakt en daarop was duidelijk te zien dat haar longen te wit waren. Ze ademde ook zwaar en de arts dacht aan een hartprobleem dus werd er een ECG (hartfilmpje) gemaakt.
Het was geen goed nieuws, onze super gezonde belegen dame van ruim 8 jaar oud had HCM (verdikte hartspier) en was opeens een fretje van de dag geworden.
Wel vielen alle puzzelstukjes daarmee op z’n plaats. De laatste tijd was moeder Skunk wat vermoeider dan anders. Ze had wat moeite met trappetjes oplopen en ze was soms onzindelijk, waarschijnlijk omdat ze dan te moe was om helemaal naar de bak te lopen.
Ook geeft HCM een vergrote kans op trombose en dat had Skunky waarschijnlijk ook in haar achterpootjes waardoor zij af en toe niet zo goed kon lopen.
En soms zagen wij dat zij, terwijl ze rustig in haar mandje lag, een beetje aan het schudden was met haar koppie. Dus waarschijnlijk had ze zelfs al een bloedpropje in haar hersenen.
Het verschrikte kijken en het onrustige gedrag, alsof ze zichzelf in de weg zat, was allemaal toe te wijzen aan haar hartje die het bloed niet meer voldoende rond gepompt kreeg.
Skunky kreeg vochtafdrijvers mee en we moesten gaan “spelen” met de dosering om de juiste hoeveelheid voor haar te bepalen. Ik moest dagelijks haar ademhaling gaat meten, was die te hoog dan kon de dosering omhoog, zou de ademhaling onder de 40 per minuut komen dan moest ik weer 1 of 2 dagen overslaan. Dit moesten we blijven doen omdat het zaak was haar zo min mogelijk vochtafdrijvers te hoeven geven, omdat dit medicijn ook weer belastend zou zijn voor haar overige organen zoals de nieren en de lever.
Toen we uiteindelijk het goede schema te pakken hadden, lag Skunky weer als vanouds heerlijk te relaxen op haar favoriete kussentje: