Helicobacter

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Esther

Re: Helicobacter

Bericht door Esther »

Hoi Ann!
Wat vervelend is het toch als je fretje niet wil eten...
Eigenlijk heeft iedereen alle tips al gegeven.
Verder is het een goed idee om jouw 4 musketiers eens allemaal door Hanneke te laten nakijken!
Mayke

Bericht door Mayke »

Fijn dat je fretjes voor vrijdag genoteerd staan voor een controle, je kan sommige dingen maar beter voor zijn.

Misschien moet je de porties waltham toch nog kleiner maken, wel vaker geven maar minder waltham per keer. Het belangrijkste is dat ze wel eet als de medicijnen erin gemengd zijn natuurlijk, dat ze die zeker binnen krijgt.
Succes !
Ann08
Aantal fretten: 0

Bericht door Ann08 »

goed nieuws ze heeft 2 kleinere porties gehad, en bij het eerste heeft ze een paar likjes gedaan. Het vorige papje had ik niet verwarmd in de microgolf en het was een beetje zwaarder dan normaal... Dus ze wil ze liefst een beetje waterachtig...

nu ga ik haar straks voor het slapen gaan nog één klein portietje geven...

wel ja de 4 musketiers ik hoop dat ze in orde zijn... ma ik kan het beter nu doen dan wanneer ik moet gaan werken... ik woon in België en 't is toch wel een uur een half rijden... Ik ben misschien een beetje zot.
Mayke

Bericht door Mayke »

Nee hoor, je kan hier niet zot genoeg zijn als het je fretjes betreft ! ;) :D

Ze komen ook uit het Noordelijkste puntje van Nederland naar Hanneke toe, dat zijn hele reizen om te maken. het grote voordeel is dat je bij haar meteen weet wat er speelt, je krijgt meteen de uitslagen en de, indien noodzakelijk, de benodigde medicijnen mee. Je weet meteen waar je aan toe bent met het span. :D
Karen

Bericht door Karen »

Je bent zeker niet zot hoor Ann...ik moet drie uur rijden om bij Hanneke te komen :lol:

Fijn dat ze een klein beetje zelf gegeten heeft. Waterige pap valt vaak wat beter als ze maagpijn hebben...
Danielle

Bericht door Danielle »

Fijn dat je deze week nog een afspraak hebt, ben benieuwd wat eruit gaat komen
Voor mij is t ook 75 min hoor :)
Marjan

Bericht door Marjan »

Wij zijn bijna twee uur onderweg. :mrgreen:
Maar koude waltham eten ze hier ook niet hoor dus dat zal denk ik ook wel het probleem zijn geweest.
Ann08

Bericht door Ann08 »

we zijn Eoweyn nog altijd aan het voederen met het spuitje. Goed denk ik gaat het niet. Ik probeer haar nu 6 x per dag te voederen... maar het is denk ik moeilijk voor haar. Nu hoest ze precies als we het haar geven, overgeven doet ze gelukkig nog niet. Misschien moet ik haar toch ook de vrijdag terug meenemen... Maar ik denk dat het gewoon afwachten is... Ook wou ze het liefst slapen in een slaapzak met geuren van mijn andere fretjes, misschien mist ze toch wel Hermes... dit was haar roomie... Elke dag komen er wel een paar grammetjes bij (wel heel langzaam).
Marjan

Bericht door Marjan »

Het kan erg lang duren voordat ze een beetje herstellen van een maagprobleem. Ook zal het altijd een zwakke plek blijven bij haar, een aangetaste maagwand geneest nooit meer helemaal.
Het zal sowieso wennen zijn voor haar om opeens alleen te slapen maar gezien haar maagprobleem denk ik wel dat dit de juiste oplossing voor haar is. De kans is toch erg groot dat ze deze stress heeft opgelopen door samen in een kooi te zitten met andere fretten.

Zaten ze altijd met z'n allen bij elkaar? Want het zou ook zomaar kunnen dat de stress is veroorzaakt door een andere fret.
Ann08

Bericht door Ann08 »

wel ik had twee grote royal suites. Eoweyn zat bij Hermes en Gwaine en Merlijn en Caramel zaten in de andere kooi. Wel Caramel vindt Eoweyn niet leuk. Meestal snuffelt Caramel Eoweyn uit en als ze de kans krijgt vliegt ze er op, daarom kregen ze altijd aparte speeltijden. zodat Caramel de kans niet kreeg... Nu hielden we Eoweyn en Caramel altijd uit elkaar, maar ze roken elkaar wel altijd en zien deden ze elkaar ook. Voorlopig zit Eoweyn apart maar ik heb die zak bij haar in de kooi gelegd.
ray
Aantal fretten: 1

Bericht door ray »

Ik denk dat je er goed aan doet om die zak weg te halen. Zodat ze echt haar 'eigen plekje' heeft met alleen haar geur, een echt rustpunt zeg maar. De geur van andere fretten zou ook stress kunnen opleveren en dan krijg je helaas HB niet onder controle.
Je kan haar wel samen laten spelen met haar maatje Hermes. :D
Ann08

Bericht door Ann08 »

wel spelen doet ze niet echt meer hoor... het enige wat ze doet is rondlopen, maar ik kan het haar niet kwalijk nemen je ziet dat ze pijn heeft.
Marjan

Bericht door Marjan »

Tja, het is dan moeilijk te zeggen of ze een maagprobleem heeft gekregen van toch Hermes of meer van de aanwezigheid van Caramel. Maar ik zou toch proberen of ze kan wennen in een eigen kooi.
Heb je haar nu wel echt gescheiden van Caramel, dus in een andere ruimte of is dat niet te doen bij je thuis?
Ann08

Bericht door Ann08 »

wel ja we wonen voorlopig bij mijn ma (ons nieuwe huis is nog niet klaar). en Eoweyn leeft in het huis en voorlopig zitten de andere fretjes in het geisoleerde tuinhuis (tot onze definitieve verhuis). De andere vier komen wel binnen om energie af te laten, maar ze mogen enkel maar in de badkamer. Dus Eoweyn heeft van die 4 weinig tot geen last meer van. Ze kan ze wel misschien nog eens ruiken, maar nu ook niet overdreven. Ik had al trouwens afgesproken om eoweyn apart te houden, ook in de nieuwe woonst, zodat zij ze bijna niet meer ziet of ruikt. De zak heb ik nu uit de kooi genomen. Ze heeft wel stress gehad door de verhuis, maar Eoweyn verloor al gewicht voor de verhuis... Ik neem Eoweyn terug vrijdag mee naar Hanneke...
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Al met al veel veranderingen en die vinden fretten die al een maagprobleem hebben niet leuk. Gelukkig kun je vrijdag bij Hanneke terecht ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh dat is mooi geregeld dan. Maar zoals ik al eerder zei, een maagprobleem kan lang duren voordat ze daar van opknappen. Maar mocht je twijfelen met haar, kun je inderdaad beter het zekere voor het onzekere nemen en haar gelijk weer even meenemen.
Danielle

Bericht door Danielle »

og wat sneu... mijn fretje had een paar jaar geleden ook stress en buikpijn van mijn andere fret. Ook dit heeft even geduurd voordat hij weer de oude wass. Ben benieuwd wat Hanneke zegt vrijdag.
Mayke

Bericht door Mayke »

Fijn dat je er vrijdag terecht kan. Verstandig om ook Eowyn ook weer even na te laten kijken !
Ann08

Bericht door Ann08 »

ben terug van Hanneke met de vijven, het was zoals een familie uitstap... alleen misschien zonder de attracties...

De andere fretjes zijn ok. Gwaine is iets meer stressgevoelig. Dus ik moet hem apart te slapen leggen, maar dat deed ik al. En bij het spelen moet ik ze gewoon goed in het oog houden. Hermes was ook ok, hij heeft minder last van Gwaine...

Merlijn had precies meer aanleg voor middenoor, maar de urinetest was ok. Enkel volgende maand behandelen met advocate, zodat Eoweyn dit ook kan krijgen. Ik heb ook wel eten meegekregen omdat hij nogal veel brokkelt met zijn eten... Caramel was helemaal ok, ze was aan het rondneuzen in Hannekes kasten...

Met Eoweyn was het iets minder, niet heel slecht, maar ze heeft toch ook te laag glucose maar 4.2 mmol, en haar Ureum was nog veel te hoog (16.6 mmol)... Voorlopig doen we nog niets voor tegen de insulinomen (toch niet met medicijnen) omdat we eerst haar maag wensen te verbeteren... En op 5 februari moet ik op controle... Ik heb ook nog een vitaminepasta meegekregen. En ik moet zeggen dat ik de rekening heel goed meevallen vond... Hier ben je tenminste lang binnen en neemt men de tijd. Toen ik thuis kwam heb ik dan Eoweyn haarpapje gegeven en toen het klaar stond nam ze zelf een paar likjes (veel likjes, ik verschoot). En ze woog bij Hanneke 490 gr! Dus overal doet ze het wel ok...
Marjan

Bericht door Marjan »

Noem het maar geen attractie wanneer ze zomaar de kastjes bij Hanneke leeg mogen halen. :mrgreen:
Maar het is erg goed nieuws vind ik wel eigenlijk, met Gwaine ben je gewoon op tijd om er wat aan te doen zonder vervelende gevolgen en Eoweyn heeft gewoon tijd nodig, maar dat komt wel goed bij jou.
Al met al geen slechte score voor vijf fretten. :D
Plaats reactie