Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Marjan

Re: Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Bericht door Marjan »

In overleg met Mariël heb ik het oorspronkelijke topic gesplitst en er een eigen medisch topic van gemaakt.

Hoe gaat het nu met Koda?
Mariël
Aantal fretten: 1

Bericht door Mariël »

Het gaat nog niet geweldig met Koda, maar ook niet echt slecht..

Ze wil niet echt spelen en is duidelijk misselijk, hoewel ze niet meer heel vaak plat gaat liggen.
Vanmorgen ben ik toch maar begonnen met de Zantac, om te kijken of dat wat helpt.
Verder reutelt ze nog steeds, maar ik heb het idee dat dat 's avonds meer is dan 's ochtends. Nu krijgt ze 's ochtends een halfje Polaramine, dus misschien eens proberen om haar 's ochtends 1/4 en 's avonds 1/4 te geven?

Ze is wel heel actief en zeker niet meer het zielige sjokkende hoopje van van de week. Ze wil overal in, op en onder zoals het een fret betaamt, is heel nieuwsgierig en wil overal bij zijn.. :D
Als ik haar een beetje uitdaag, krijg ik wel even een klein wardancje, maar niet uitbundig. :(
We doen nu dus maar rustige spelletjes, zoals buizenstelsels maken en brokjes uit een doosje puzzelen.. :)

Ze is van de week wat afgevallen, hoewel ze dat hebben kan.. Ze weegt nu 647gr (vorige week 767gr). Maar ik ga het toch even in de gaten houden..

Verder heeft ze nu een heel eng staartje.. Ze had van de zomer een kaal staartje met alleen aan het puntje nog een pluk haar, alsof het een penseel was.. Maar nu beginnen de zwarte haren weer door te komen, dus nu heeft ze een blauwzwarte staart en lijkt het net alsof 'ie aan het af sterven is.. :brush:
Overigens heeft ze wel een hele mooie glanzende vacht nu.. :D
Karen

Bericht door Karen »

Ik vind eigenlijk dat ze erg veel afgevallen is in een week tijd :shock: houd dat zeker goed in de gaten hoor en stuur anders even een mailtje naar Hanneke. Juist in deze tijd moeten ze eerder aankomen dan afvallen en 120 gram in een week er af is heeel veel!
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is inderdaad wel erg veel in zo'n korte tijd, eet ze ook minder?
En ik zou inderdaad eens proberen haar tweemaal daags polaramine te geven om te kijken of ze dan 's avonds minder reutelt.
Mariël

Bericht door Mariël »

Oeps.. typfoutje.. :oops:

De 647gr moet 747gr zijn.. Ze is maar 20gr afgevallen..

Als ze echt 120gr was afgevallen in een week, was ik me zeker wel zorgen gaan maken ja!! :mrgreen:

En ze eet de laatste dagen zelfs weer meer, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.. :)
Karen

Bericht door Karen »

Oh...dat maakt verschil! :lol:
20 gram valt idd wel wat mee, maar zoals je zegt houdt het in de gaten. Het is niet goed als ze blijft afvallen. Hopelijk komen de spekjes er nu langzaam aan als ze beter is gaan eten.
Mariël

Bericht door Mariël »

Overigens is ze afgelopen winter (d'r eerste winter dus) niet zwaarder geweest dan 685gr, dus dan ben ik benieuwd hoe zwaar ze deze winter gaat worden... :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh gelukkig, dat is nogal een verschil. :lol:
En fretten zijn eigenlijk altijd het zwaarst in hun eerste winter dus ik denk niet dat ze veel zwaarder zal gaan worden dan nog. Sommige fretten schommelen ook helemaal niet zo vreselijk in gewicht in de winter en zomermaanden dus dat zou ook zomaar het geval kunnen zijn bij Koda.

Meer eten en toch gewichtsverlies kan komen door eiwitverlies in het maag- darmkanaal dus hou het zeker even in de gaten. Hopelijk had ze net voor het wegen gewoon een grote boodschap gedaan. :clown:
Mariël

Bericht door Mariël »

In april woog Koda nog maar 604gr, dus ze is de afgelopen paar maanden al behoorlijk aangekomen. Ik denk dus ook niet dat ze veel zwaarder nog zal worden..

Maar is het niet logisch dat ze nu wat afvalt? Ze was juist flink aangekomen door de Waltham en nu zit ze op graan-brokken.. :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat zou ook wel eens de reden kunnen zijn inderdaad, waltham zet behoorlijk aan.
Mariël

Bericht door Mariël »

Ik zit mijn eigen berichtje terug te lezen en volgens mij is het niet echt duidelijk, dus ik zal het even uit leggen:

Afgelopen winter woog Koda dus rond de 685gr. (ze kreeg Hill's Kitten, KVV en muizen)
In het voorjaar is ze heel erg gaan afvallen (op alleen Hill's Kitten) en vond ik haar ook erg schrielig.. Ik heb dat toen meerdere keren bij Van Nijhuis aangegeven, maar hij zei dat het normaal was in het voorjaar en dat haar gewicht nog prima was.. Toen woog ze echter nog maar 604gr.
Vervolgens ben ik Koda muis en Applaws gaan voeren vanwege haar allergie en toen is ze gaan aankomen.
Op 29 juli ben ik voor de eerste keer naar Hanneke geweest en woog ze 683gr. Ze is toen aan de Waltham gegaan en aangekomen tot 767gr.
Nu is ze sinds ze aan de Z/D-pap is gegaan afgevallen naar 747gr..

Dus aan de ene kant vind ik het niet zo gek dat ze wat afvalt nu ze van de Waltham af is.. Maar aan de andere kant ben ik bang voor wat er gaat gebeuren nu ze alleen op Z/D zit, aangezien ze zo afviel toen ze alleen op Hill's Kitten zat..

Maar ja, wat nu voor Koda haar "normale" gewicht is, ik heb geen idee.. :?:

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.. Ik kan het niet beter uitleggen.. :)

@Marjan: Wat houdt dat "eiwit-verlies in het maag-darmkanaal" in?
Marjan

Bericht door Marjan »

Bij ernstige maag- darmklachten worden er dan te weinig eiwitten opgenomen waardoor er gewichtsverlies optreed.

Nu snap ik wel dat ze iets afgevallen is, ik denk inderdaad toch dat ze haar waltham-spekkies aan het kwijtraken is.
En wat haar ideale gewicht zou zijn hangt helemaal af van haar bouw en grootte. In principe moet ze niet schonkig zijn waardoor je haar botjes voelt en ze hoort geen ingevallen flanken te hebben. Wanneer ze dat niet heeft dat zal ze niet te mager zijn.
Wat vond Hanneke van haar gewicht?
Karen

Bericht door Karen »

Duidelijk zo met haar gewichten.
Ze is idd opvallend veel aangekomen met de waltham, dus het lijkt me ook logisch dat er nu weer wat vanaf gaat...hoeveel goed is, is op papier niet aan te geven. Ze moeten niet schonkig aanvoelen.

Soms zegt dat ook nog niet heel veel als je fretje erg actief is. Mijn Jillz wil in de zomer nog wel eens te mager aanvoelen en zelfs een wat ingevallen buikje hebben. Die is zo verschrikkelijk actief, daar kan ze niet tegenop eten :lol: in het najaar, nu dus, wordt ze wat rustiger en blijft hetzelfde wegwerken, dus wordt ze lekker mollig.

Bij eiwitverlies blijven ze echt te iel en magertjes, ondanks dat ze wel goed eten. De eiwitten worden niet goed opgenomen, door (blijvende) beschadigingen aan het maagdarm slijmvlies en worden dan als 'restmateriaal' verteerd, wat vaak korrelige vogelzaad ontlasting laat zien.
Mariël

Bericht door Mariël »

Schonkig.. dat woord heb ik echt nog nooit gehoord.. :mrgreen:

Ik heb het met Hanneke eigenlijk alleen de eerste keer specifiek over haar gewicht gehad. Toen woog Koda dus 683gr en vond ze Koda d'r gewicht prima.
De tweede keer heeft Hanneke er niets over gezegd, maar ze zal toch wel wat gezegd hebben als ze Koda d'r gewicht niet goed had gevonden? Wel merkte Hanneke toen op dat het een positief teken was dat ze aankwam, omdat een ernstig zieke fret eerder af zou vallen.. Maar dat was in een gesprek over hoeveel hoop er voor Koda was en niet echt over Koda d'r gewicht..

Zelf vind ik Koda het mooiste tussen de 680 en 710 gram ongeveer.
Ik vind 640 gram echt Koda haar ondergrens, maar Van Nijhuis is dat dus niet met me eens en vond 600gram ook nog prima. Ik persoonlijk vond haar toen te mager en toen had ze ook wat ingevallen flankjes.
Nu vind ik Koda ietsjes te dik voor het mooie, maar als winter-gewicht zou ik het op zich prima vinden.

Overigens heeft Koda wel vaak van die korrelige vogelzaad ontlasting, maar dat heeft ze al zo lang als ik haar heb. Alleen op muis en/of Applaws heeft ze dat niet.. Hoewel ze nu op veel dagen ook redelijk goede ontlasting heeft..

Vandaag wilde Koda weer wat meer spelen en zijn we even een frisse neus gaan halen buiten.. Echter waren ze in de buurt aan het heien en dat vond ze eng, dus zelf lopen zat er niet in, maar vanaf mijn schouder was het toch wel heel interessant.. :D
Nu ligt ze lekker in een fleecekleedje bij mijn voeten te slapen.. :D
Gister deed ze dat ook al, dus als ze dat de hele winter blijft doen, hoef ik me in elk geval geen zorgen te maken over koude voeten.. :brush:
Marjan

Bericht door Marjan »

Heerlijk zo'n warme levende voetenwarmer. :lol:

En ik denk inderdaad dat Hanneke er wel wat over had gezegd wanneer zij te mager was geweest.
Maar nu vindt Hanneke een fret niet vaak te mager, eerder te dik en daar maakt ze wel altijd een opmerking over bij onze fretten. :mrgreen:
Mariël

Bericht door Mariël »

Ik weet het even niet meer..

Koda is nu steeds weer behoorlijk misselijk na het eten en kokhalst ook steeds.
Ook het reutelen en hoesten gaat maar niet weg, maar Marbocyl kan ze niet tegen, dus wat dan?
En welke opties zijn er nog qua ander voer?

En ik twijfel of ik haar nu wel of niet Zantac moet geven? :?: De ene keer lijkt ze zich daar nog slechter door te voelen en de volgende keer helemaal niet.
De medicijnen zijn nu wel echt een strijd elke ochtend en avond en dat lijkt me ook niet goed voor haar. Dus als ik ook de Zantac moet gaan geven, wordt het een nog erger gevecht..

Waar doe ik nu goed aan? :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Misselijk zijn na het eten is echt een maagprobleem. Ergens herken ik het wel, ook Nina heeft hier heel erg lang gesukkeld met haar maagje, was altijd maar misselijk en stonk ook uit haar bekje. Bij haar heb ik mij ook wel eens afgevraagd of het eerlijk was om zo met haar door te gaan.
Maar uiteindelijk is zij er bovenop gekomen met een extra lange antibioticakuur synulox in combinatie met metrazol. En ik ben erg blij nog elke dag dat ik dat toch nog heb geprobeerd.
Bij haar hebben we ook qua voer toen een goede match gevonden, zij doet het nu erg goed op waltham met brij van weaningbrokken.

Nu spelen bij haar de oren niet mee dus de situatie van Koda is natuurlijk wel iets anders. Ik zou dit toch even met Hanneke overleggen. Zeker nu je speciaal voer hebt voor een voedsel intolerantie en zij daar ook niet echt goed op reageert.

En je zegt dat de medicijnen ingeven een strijd zijn, wil ze die ook niet gewoon eten door wat waltham?
Kick

Bericht door Kick »

Gatver, dit begint wel heel lastig te worden inderdaad... :???:

Ik ben even kwijt wat Koda nu wel of niet at of mocht eten. Zantac vinden ze vies dus dat zal inderdaad alles nog vervelender maken. Ook de stress die erbij komt verergert alles nog eens. Bah, wat een rot situatie zeg...
Mariël

Bericht door Mariël »

Ja ik ga maandag Hanneke maar weer eens bellen.
Koda d'r antibiotica-kuren zijn nog niet afgelopen, dus misschien gaat dat ook nog helpen. Of misschien dat ze daar juist misselijk van wordt en ze zich beter zal gaan voelen als die afgelopen zijn..

Waltham mag ze niet, dus de medicijnen gaan door de Z/D-pap, maar zelfs als daar alleen Synulox door zit eet ze het al niet meer.. En met Metrazol en eventueel Zantac al helemaal niet.. :(

@Kick: Koda mag nu alleen Z/D-pap en verder niets..
Karen

Bericht door Karen »

Het wordt wel steeds lastiger als ze zo'n moeite met voeding heeft :|

Je zou eventueel kunnen overleggen met de da of het een mogelijkheid is om zelf voeding te maken. Ik heb vroeger een kat in opvang gehad die ook niets binnen hield. Daar maakte ik zelf eten voor op basis van kip, kippenlever en hartjes, gekookt en gemalen met een klein beetje rijst en visolie en aangevuld met een vitaminepreparaat. Als Koda bijv niet tegen kip kan, kun je het wellicht vervangen door ander vlees. Via Prooidier kun je goed aanvullingen krijgen van vitamine/mineralen. Dan zou je dus ook een vleessoort kunnen proberen die ze nog nooit gegeten heeft, zoals geit, rund of paard....

Als ze niet goed op de Zantac reageert zou ik dat even laten zitten. Je zou eventueel kunnen overleggen om de dosering van omeprazole te verhogen of misschien vragen of cerenia een optie is voor Koda

Het is een lastig probleem waar je mee zit. Sterkte!
Gesloten