Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Mariël
Aantal fretten: 1

Re: Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Bericht door Mariël »

Ik vrees dat ik het Applaws-experiment toch als mislukt moet beschouwen.. :(

Gistermiddag en -avond heeft ze alleen maar zielig in haar kooi gelegen.. Ze heeft nu duidelijk buikpijn en als ik haar op een bepaalde plek van haar buikje aanraak, gaat ze naar me happen.. Ook wil ze niet spelen vandaag en gaat constant platliggen.. :( Ze is duidelijk niet happy nu..

Dan toch liever dat ze misselijk is vlak na het eten, maar verder happy is en kan en wil spelen..

Ik zet haar dus toch maar een paar dagen op alleen Waltham en probeer daarna de Z/D weer.. Ik twijfel alleen of ik haar nu wel of geen Synulox zal geven...

@ Marjan en Kick: Ik heb niet het idee dat ze stonk vanwege de brij op zich, want toen ze maandag Applaws-brij kreeg, stonk ze ook al niet meer..
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou toch maar met de synulox beginnen bij haar, het is duidelijk dat ze nog steeds niet lekker in haar vel zit en ik vermoed dat ze gewoon nog even een steuntje kan gebruiken door haar synulox te geven.
Esther

Bericht door Esther »

Ja, ik denk hetzelfde.
Mariël

Bericht door Mariël »

Koda voelt zich nog steeds niet zo lekker.. :(
Ze heeft een erg gespannen buikje en ze vind het niet fijn als ik daaraan kom..
Gister heeft ze wel behoorlijk gespeeld, maar vanmorgen helemaal niet.. :(
Het zal ook weer tijd nodig hebben om te herstellen..
*Probeert zich heel hard niet schuldig te voelen*
Ze zit nu weer op Synulox en Z/D met Waltham..
D'r ontlasting is weer drap, net als vorige week, maar de stank is nu gelukkig wel weg..

Ik vermoedde al een tijdje dat Koda van granen aan de diarree gaat en van kip buikpijn krijgt.. En dat vermoeden is nu met het Applaws-experiment nog groter geworden.
Nu las ik op het frettenforum dat iemand met haar fretje met een maagontsteking naar Hanneke was geweest. Zij geeft haar fretje een bepaald soort blikvoer (hoogwaardig) en dat mocht haar fretje gewoon blijven eten omdat dat steriel zou zijn.. (Ook dat fretje mag geen KVV) Nu vroeg ik me af: weten jullie hoe dat zit met steriel zijn? Geldt dat überhaupt voor blikvoer? Of alleen voor bepaalde soorten blikvoer? :?:

Want dat zou dan misschien perspectieven bieden voor Koda. Dan kan ze misschien af en toe blikvoer eten waar geen dingen inzitten waar ze niet tegen kan, zodat ze niet alleen maar eten hoeft te eten dat ze niet lekker vind.
Graanvrije brokken zonder kip heb ik in elk geval nog niet kunnen vinden, maar wel hoogwaardig blikvoer zonder kip.
Of misschien de blikjes van Hill's Z/D.. :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Je moet je beslist niet schuldig voelen hoor, daar is echt geen enkele reden toe. :)

Ik denk dat elk blikvoer steriel is. En je hebt inderdaad ook blikvoer Z/D en M/D. Ik weet alleen niet of daar minder granen in zouden zitten.
Ik heb beiden hier ook wel eens gebruikt maar hier was het alleen geen succes en aten ze het gewoon niet, heb ook nog steeds blikjes ervan staan hier, inmiddels wel over de datum.
Maar misschien dat Koda er wel goed op reageert, ik zou alleen niet al teveel ervan inslaan en het eerst met 1 blikje proberen.
Kick

Bericht door Kick »

Inderdaad; niet schuldig voelen hoor! Ik bedoel, je doet je best toch dus wat meer kun je doen ;)
Esther

Bericht door Esther »

Ja, ik heb over dat steriele blikvoer ook iets gelezen, weet alleen even niet meer in welk topic.
Maar je moet je niet schuldig voelen Mariël ; Je doet er echt werkelijk alles aan, en meer kun je helaas niet doen.
Behalve er zijn voor je fretje wanneer het zich niet goed voelt.
En dat is geen fijn gevoel, want je zit dan vol met onmacht.
Maar dat zullen de meeste fretteneigenaren die zieke fretjes hebben, of hebben gehad wel herkennen.
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Esther: In Voeding en het topic heet iets van "Helicobacter en voeding", geloof ik.. :)

Maar daar staat niets anders dan dat Hanneke dat gezegd heeft over dat blikvoer dat Dniesj geeft en dat is Greenwoods, maar dat bestaat uit een en al kip, dus dat zou niet kunnen voor Koda..

Almo nature heeft bijvoorbeeld Zalm.. Helaas zit daar ook een pietsje rijst in, maar misschien het proberen waard.. :?:

In de Z/D blikjes zitten ook granen, maar als Koda dat wel lekker vind hebben we in elk geval al iets gewonnen..
Marjan

Bericht door Marjan »

En blikvoer is toch heel anders bereid dan droge brokken en ook bedoeld om als natvoer te geven. Dus wie weet zou ze daar beter op reageren. Het is het proberen waard denk ik.
Vis zou ik nooit zo snel geven aan een fret, zeker niet als het hoofdbestanddeel uit vis bestaat. Dat zit van nature toch niet in hun dieet. En ze kunnen er vreselijk van gaan stinken.
Karen

Bericht door Karen »

Het is de moeite waard om te zoeken naar zoiets. Vis zou ik ook niet als hoofdbestanddeel geven en zeker geen zalm. Over het algemeen is dat gemaakt van resten kweekzalm....vol met chemicaliën, hormonen en antibiotica ;)
Het is lastig dat ze niet tegen kip kan, want dat wordt bijna overal doorheen gegooid.
Ik heb een proefzak liggen van een nieuw frettenvoer, brokjes, gemaakt naar prooimodel en granenvrij. Als bindmiddel zit er zoete aardappel in, wat samen met kruiden tot moleculair niveau verkleind is. Dat kan gezien worden als de maagdarm vulling van een prooidier. Het is gemaakt met kalkoen, eend, konijn en ook kip. Ik wil je er best een beetje van opsturen om te proberen. Ik zal er zo ook even een nieuw topic over maken ;)

Waar je met zachte voeding wel heel goed om moet denken is het gebit en de tandvlees van je fretje. Dat kan aardig last krijgen van tandplak, tandsteen en daardoor ontstoken tandvlees. Er wordt hier over het algemeen gezien niet zoveel aandacht aan besteedt bij fretten, maar het is een steeds vaker voorkomend probleem ;)
Danielle

Bericht door Danielle »

oooh jeetje,wat lastig zeg dat ze overal zo heftig op reageert :( ik denk dat je inderdaad beetje zoeken moet, misschien kom je niet uit op het meest "geweldige" voer, maar al is het maar iets uit de middenmoot.. het belangrijkste lijkt me inderdaad dat ze iets kan eten waar ze niet op reageert.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik weet niet of ik dit wel eens eerder gevraagd heb maar ruikt ze ook uit haar bekje eigenlijk?
Ik vind de situatie van Koda namelijk erg op die van Nina lijken, die was ook altijd maar misselijk en daar werd ik uiteindelijk ook vreselijk moedeloos van. Die haar maagje is zo verprutst dat ze er een jaar over heeft gedan om een beetje te herstellen. En bij haar bood uiteindelijk een lange kuur metrazol uitkomst.
Marjan

Bericht door Marjan »

Hoe gaat het nu met Koda?
Esther

Bericht door Esther »

Ik zie nu pas jouw avatar van Koda, en ik vind hem hartstikke leuk! :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh inderdaad, had ik ook nog niet gezien, lief! :hart:
Kick

Bericht door Kick »

Ik ook! Lief snuitje :hart: Nu heb ik een beeld bij het frutzeltje waar dit hele topic over gaat ;)
Mayke

Bericht door Mayke »

Ja dat heb ik ook, wat een lief koppie heeft ze, een echt schatje.... :hart:
Karen

Bericht door Karen »

Oh wat een schattig snoetje heeft ze!
Mayke

Bericht door Mayke »

Hoe gaat het met de mooie Koda nu ?
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Marjan: Waarom zou je vis niet geven aan een fret? Is dat puur het principe of zijn er nare gevolgen?
Koda heeft een tijd uit haar bekje geroken, maar de laatste 1,5 tot 2 maanden niet meer.. Maar moedeloos wordt ik er zeker van! :(

@ Karen: Het merk Almo waar ik het over had gebruikt geen kweekzalm. Dat nieuwe voer wat jij beschrijft lijkt me erg interessant. Weet je toevallig waar het "gehydr." voor staat in de samenstelling? Gehydrolyseerd of gehydrateerd? Kan dat op de website niet vinden..
Ik weet inderdaad dat fretten die op zacht voer zitten last kunnen krijgen van hun gebitje ja.. Koda had van de week ook behoorlijk aanslag en ben dus zo gek geweest te proberen te poetsen.. :brush: dat ging aardig moet ik zeggen en de meeste aanslag is nu gelukkig weer weg..

@ Esther, Marjan, Kick, Mayke en Karen: Ja ik heb eindelijk uitgevonden hoe ik foto's op het forum moet krijgen, dus heb maar alvast een avatar geplaatst. Lief he? :hart: Koda was hier net 4 maanden.. :D

@ Kick: Ja het word nu ook wel eens hoogste tijd dat ik haar eens officieel ga voorstellen met foto's he? Maar jij gaat haar morgen zelfs in het echt zien! :D

Met Koda gaat het ondertussen niet erg goed.. Erg ups en downs, maar helaas meer downs op het moment..:(
Sinds vrijdag ben ik met een nieuw voer begonnen (waarvan ik niet eens zeker weet of het wel geschikt is voor een fret..) en tot nog toe lijkt het goed te gaan... Dus fingers crossed..
Het is Almo Nature Rouge Label Kitten en er zouden alleen gehydroliseerde eiwitten inzitten, wat zou betekenen dat ze er niet allergisch op zou kunnen reageren ondanks dat er o.a. kip in zit.
Dit is de samenstelling: kippenvlees 36%, rijst, aardappel, forel 5%, eendenvlees 5%, lamvlees 5%, kippenvet, erwten, zalm 4%, gehydroliseerde eiwitten, suikerbietenpulp, mineralen en vitaminen.
Analytische bestanddelen: ruw eiwit 32%, ruw celstof 1,3%, ruw vet 22%, ruwe as 8%, vocht 7%.
Niet perfect, maar volgens mij ook zeker niet slecht.. :?:
Gister weer even een topdag gehad met Koda; ze was heerlijk opgewekt en actief, heeft heel erg gespeeld en eind van de middag wilde ze weer los en zijn we zelfs weer even een wandeling buiten gaan maken! :D (Hadden we al een tijd weer niet kunnen doen.. :( ) Dat was echt genieten!! :D
Vandaag helaas weer een stuk minder.. Weinig spelen en veel slapen..
Ook is ze al een maand aan het afvallen.. en daar maak ik me best zorgen over, omdat ze toch het grootste deel van de tijd aan de Waltham zat...
Morgen naar de Frettenkliniek voor de enting en controle.. Ik ben benieuwd.. (en verschrikkelijk zenuwachtig.. :( )
Gesloten