Karen schreef:
Ik denk dat zolang je nog twijfels hebt Mariël, jullie er nog niet klaar voor zijn. Het klinkt misschien zweverig, maar ik denk dat je zelf heel goed voelt wanneer het genoeg is. Wanneer dat is, is voor iedereen anders.....en wees vooral eerlijk tegen jezelf. Luister naar je hart, hoe moeilijk het ook is om afscheid te nemen van een geliefd vriendinnetje.
Fijn om te horen dat er meer mensen zijn die er zo over denken..
En dat is ook waarom ik nu zo worstel; het voelt niet goed, het lijkt niet juist..
Ik heb inmiddels 4 hamsters en 15 ratten gehad (niet allemaal tegelijk

) en vele daarvan heb ik moeten laten inslapen.. Keer op keer, hoe verschrikkelijk moeilijk het ook was, heb ik dat gedaan omdat ik wist dat het goed was..
Bij 2 ratjes had ik zelfs het gevoel dat zij zelf nog niet wilden gaan, maar ik wist dat ze binnen zééér korte termijn afschuwelijk veel pijn zouden hebben, waar ik dan niets aan zou kunnen doen. Tegen deze 2 ratjes heb ik zelfs gezegd: "Ik stuur je weg.. Uit liefde.." (Wie klinkt hier nu zweverig?

)
Ik vind dat ook liefde..
En als het Koda d'r tijd is om te gaan, dan laat ik haar ook gaan. Hoe verschrikkelijk ik dat ook zou vinden.
Ik had inmiddels een fort om mijn hart gebouwd en ik was bang dat ik geen band meer kon krijgen met iets of iemand, maar Koda wandelde, meteen toen ik haar zag, zo het fort binnen..

En dat maakt het natuurlijk niet makkelijker..
Steeds meer mensen in mijn omgeving (geen frettenliefhebbers) zeggen dat ik egoïstisch ben en dat het zielig is voor Koda, dat ik zo door blijf gaan.. En daardoor ga ik enorm aan mezelf twijfelen..
Een paar keer was het Hanneke die zei dat er nog hoop was en dat ik nog even door moest zetten..
Maar toen Hanneke vorige week vroeg of ik Koda niet wilde laten inslapen, omdat zij de hoop ook was verloren, begon ik nog meer aan mezelf te twijfelen..
Maar het voelt nog NIET goed.. Het voelt zelfs alsof Koda het me kwalijk zou nemen als ik haar nu zou laten inslapen, omdat ze nog niet klaar is om te gaan..