Koda heeft Chronische Middenoorontsteking
Re: Koda heeft Chronische Middenoorontsteking
Klinkt goed!! Belangrijkste is uiteindelijk hoe jij haar ziet en als ze speels is en haar ding doet, klinkt het alsof het zeker de goede kant op gaat!
Ik vind zelf dat Koda ook wel wat meer kan hebben, maar vorig jaar december woog ze 685gr, maar januari, februari en maart schommelde haar gewicht (op mijn weegschaal) tussen de 640 en 660gr, dus zo slecht vond ik Koda niet..
Maar Hanneke heeft Koda voor het eerst gezien in juli toen ze (heel vreemd
) ineens 683gr was en daarna ging Koda aan de Waltham en ging ze zelfs naar de 760gr, dus ik snap Hanneke ook wel.. 
Maar Koda is nooit een dikkerd geweest.. behalve toen ze op de Waltham zat..

Maar Hanneke heeft Koda voor het eerst gezien in juli toen ze (heel vreemd

Maar Koda is nooit een dikkerd geweest.. behalve toen ze op de Waltham zat..
Gelukkig goede berichten! Haar kontje zal nog wel wat beurs zijn van het uitknijpen, maar het zal haar wel opluchten.
Go Koda!
De terugreis was niet al te zwaar zo te lezen
gezellig!
Nu lekker bijkomen....zo'n dag hakt er altijd wel in vind ik
Go Koda!

De terugreis was niet al te zwaar zo te lezen

Nu lekker bijkomen....zo'n dag hakt er altijd wel in vind ik

- yvonne
- Aantal fretten: 1
Fijn om te horen dat het allemaal meegevallen is!
Yeah! Goed nieuws toch?
Ik ben blij voor jullie allebei dat het gaat zoals het nu gaat. Kleine stapjes voorwaarts
En tja, ik weet niet hoe een trein er van binnen uit ziet, laat staan er mee reizen

En tja, ik weet niet hoe een trein er van binnen uit ziet, laat staan er mee reizen

Dat klinkt toch wel goed allemaal hoor en ik ben benieuwd hoe ze op de brokkenbrij gaat reageren. 

Dat klinkt helemaal goed. 

Fijn dat het allemaal toch redelijk goed nieuws is! 
En leuk dat je Chaimel zag en dat het gezellig was in de trein
Bij 1 ding wil ik echter wel een kanttekening plaatsen: namelijk die brokkenbrij.
Ik merk zelf dat mijn eigen fretjes flink aankomen van de brokkenbrij en daarom zal Hanneke het ,denk ik, ook aan Koda voorschrijven.
Maar als Koda nu de brokjes nog in vaste vorm eten kan, snap ik niet goed waarom het dan in de vorm van brokkenbrij zou moeten.....
Want een weg terug is er dan niet meer als je ze een tijdje brokkenbrij geeft (althans bij mijn meiden).

En leuk dat je Chaimel zag en dat het gezellig was in de trein

Bij 1 ding wil ik echter wel een kanttekening plaatsen: namelijk die brokkenbrij.
Ik merk zelf dat mijn eigen fretjes flink aankomen van de brokkenbrij en daarom zal Hanneke het ,denk ik, ook aan Koda voorschrijven.
Maar als Koda nu de brokjes nog in vaste vorm eten kan, snap ik niet goed waarom het dan in de vorm van brokkenbrij zou moeten.....
Want een weg terug is er dan niet meer als je ze een tijdje brokkenbrij geeft (althans bij mijn meiden).
@ Esther: Ik begrijp je zorg, maar ik heb zelf gevraagd of ik de brokkenbrij mocht proberen, omdat Koda nu al een ruime week geen brokjes meer kan eten.
Het Z/D-vlees bevat (voor zover ik dat als leek kan beoordelen) niet voldoende eiwitten en vetten voor een fret.. Zolang ze half om half at wilde ik het er nog wel op wagen en een andere keus was er op dat moment ook niet..
Maar ik ben heel bang dat nu ze geen brokjes meer kan eten ze tekorten gaat krijgen..
Zijn er hier mensen die er ook naar willen kijken?
Z/D-vlees
Samenstelling:
Vlees en dierlijke bijproducten, granen, mineralen, oliën en vetten, cellulose
Eiwitbron: gehydrolyseerde kippenlever
Koolhydraatbron: maïszetmeel
Analytische bestanddelen:
ruw eiwit 8,9%, ruw vet 4,8%, ruwe celstof 0,4%, ruwe as 1,6%, vocht 73,6%, calcium 0,19%, fosfor 0,17%, natrium 0,08%, magnesium 0,02%
Als ik op Birgit haar site kijk bij waar brokken aan moeten voldoen staat er:
Eiwit: minimaal 32%
Vet: 20-30%
Nu weet ik niet in hoeverre je die cijfers kunt gebruiken voor het Z/D-vlees, maar het verschil is wel erg groot..
De Almo Nature Rouge Label Kitten: (de brokjes waar ik de brij van zou maken)
Analytische bestanddelen
ruw eiwit 32%, ruw vet 22%, ruw celstof 1,3%, ruwe as 8%, vocht 7%
De brokkenbrij leek mij dus beter..
Zeker omdat ze te licht is, lijkt het me helemaal belangrijk dat ze genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt..
Het Z/D-vlees bevat (voor zover ik dat als leek kan beoordelen) niet voldoende eiwitten en vetten voor een fret.. Zolang ze half om half at wilde ik het er nog wel op wagen en een andere keus was er op dat moment ook niet..

Zijn er hier mensen die er ook naar willen kijken?
Z/D-vlees
Samenstelling:
Vlees en dierlijke bijproducten, granen, mineralen, oliën en vetten, cellulose
Eiwitbron: gehydrolyseerde kippenlever
Koolhydraatbron: maïszetmeel
Analytische bestanddelen:
ruw eiwit 8,9%, ruw vet 4,8%, ruwe celstof 0,4%, ruwe as 1,6%, vocht 73,6%, calcium 0,19%, fosfor 0,17%, natrium 0,08%, magnesium 0,02%
Als ik op Birgit haar site kijk bij waar brokken aan moeten voldoen staat er:
Eiwit: minimaal 32%
Vet: 20-30%
Nu weet ik niet in hoeverre je die cijfers kunt gebruiken voor het Z/D-vlees, maar het verschil is wel erg groot..
De Almo Nature Rouge Label Kitten: (de brokjes waar ik de brij van zou maken)
Analytische bestanddelen
ruw eiwit 32%, ruw vet 22%, ruw celstof 1,3%, ruwe as 8%, vocht 7%
De brokkenbrij leek mij dus beter..
Zeker omdat ze te licht is, lijkt het me helemaal belangrijk dat ze genoeg eiwitten en vetten binnenkrijgt..
Ik heb er verder niet zoveel verstand van maar ik denk dat het verschil te verklaren is doordat het om natvoer gaat. Hierdoor is het percentage vocht in verhouding veel groter en is daardoor denk ik ook niet te vergelijken met droogvoer.
Als ze geen brokjes meer kan eten, dan is het logisch dat je overstapt op de brokkenbrij!
En als ze misselijk mocht worden van de Waltham dan kun je die er ook gewoon niet tussen doen.
Ik doe dat namelijk ook niet, en ze eten het net zo goed op (ze hebben dan wel gemalen muis en/of kvv ertussen
)
En als ze misselijk mocht worden van de Waltham dan kun je die er ook gewoon niet tussen doen.
Ik doe dat namelijk ook niet, en ze eten het net zo goed op (ze hebben dan wel gemalen muis en/of kvv ertussen

Je kunt idd niet zomaar van die waardes uitgaan Mariël. Je moet dan echt met gewichten gaan werken om te kijken wat ze uiteindelijk binnen krijgen. De hoeveelheid droge stof in de Z/D berekenen en dan vergelijken met de brok.
Als Koda bijv. 100 gram Z/D binnenkrijgt, zal daarvan dus ruim 73% vocht zijn. Uiteindelijk krijgt ze dan dus maar zo'n 26 gram droge stof binnen krijgen, waarvan ze daar zo'n 9%eiwitten binnen krijgt; zo'n ruime 2gram.
Van de brokjes zal ze misschien maar 20 gram eten(even geschat). Van die 20 gram is dan 7% vocht. Ze zal dus ruim 18 gram droge stof binnen krijgen, waarvan dus 32% eiwit; ruwweg zo'n 6 gram.
Deze hoeveelheden heb ik gewoon even uit het wilde weg gepakt hè, om je te laten zien hoe je zoiets berekent.
Om het nog even makkelijker te maken zal je moeten kunnen achterhalen hoe de eiwitten opgebouwd zijn en van welke bron afkomstig. Plantaardige eiwitten, zoals soja, kan een fret niets mee, maar tellen wel mee als ruwe eiwitten. Dierlijke eiwitten kunnen ook erg bedrieglijk klinken. Snavels,veren/haren,pezen, graten ed tellen mee als dierlijk eiwit, maar ook daar kan je fret niets mee. Uiteindelijk zal het dus best eens kunnen dat die 2 gram eiwit (gehydroliseerd kippenlever)die ze binnenkrijgt van de Z/D veel meer voedingswaarde voor Koda heeft, dan de 6 gram van de brok
Nogmaals dit zijn voorbeeldcijfers.....ik heb geen idee hoeveel ze werkelijk eet en ik ken de brokken niet
Het is alleen om aan te geven dat de gegevens op een verpakking niet zo duidelijk zijn als je in het eerste oogopslag denkt te zien!
Overigens lijkt het mij een verstandig idee om er ook brokkenbrij bij te geven. Alleen de Z/D lijkt mij veel te eenzijdig om voor een lange termijn te geven.
Als Koda bijv. 100 gram Z/D binnenkrijgt, zal daarvan dus ruim 73% vocht zijn. Uiteindelijk krijgt ze dan dus maar zo'n 26 gram droge stof binnen krijgen, waarvan ze daar zo'n 9%eiwitten binnen krijgt; zo'n ruime 2gram.
Van de brokjes zal ze misschien maar 20 gram eten(even geschat). Van die 20 gram is dan 7% vocht. Ze zal dus ruim 18 gram droge stof binnen krijgen, waarvan dus 32% eiwit; ruwweg zo'n 6 gram.
Deze hoeveelheden heb ik gewoon even uit het wilde weg gepakt hè, om je te laten zien hoe je zoiets berekent.
Om het nog even makkelijker te maken zal je moeten kunnen achterhalen hoe de eiwitten opgebouwd zijn en van welke bron afkomstig. Plantaardige eiwitten, zoals soja, kan een fret niets mee, maar tellen wel mee als ruwe eiwitten. Dierlijke eiwitten kunnen ook erg bedrieglijk klinken. Snavels,veren/haren,pezen, graten ed tellen mee als dierlijk eiwit, maar ook daar kan je fret niets mee. Uiteindelijk zal het dus best eens kunnen dat die 2 gram eiwit (gehydroliseerd kippenlever)die ze binnenkrijgt van de Z/D veel meer voedingswaarde voor Koda heeft, dan de 6 gram van de brok

Nogmaals dit zijn voorbeeldcijfers.....ik heb geen idee hoeveel ze werkelijk eet en ik ken de brokken niet

Het is alleen om aan te geven dat de gegevens op een verpakking niet zo duidelijk zijn als je in het eerste oogopslag denkt te zien!
Overigens lijkt het mij een verstandig idee om er ook brokkenbrij bij te geven. Alleen de Z/D lijkt mij veel te eenzijdig om voor een lange termijn te geven.
Goeie uitleg Karen
Hopelijk kan Mariël er wat mee 

Dat is zeker een duidelijke uitleg Karen!
En bedankt voor de voorbeeld-berekening, want ik ben echt een ramp met rekenen.
Ik heb jou voorbeeld gebruikt met andere cijfers:
De eiwitten en vetten van het Z/D-vlees komen van kippenlever.
De eiwitten en vetten van de brokjes komen van vers kippenvlees.
Z/D-vlees
Ze eet zo’n 50 gram per dag
Dan krijgt ze een ruime 1 gram eiwitten
En zo’n 0,7 gram vet
Berekening
Eiwitten
50 gram vlees – 73% vocht = 13,5 droge stof. 9% van 13,5= ruime 1 gram eiwitten
Vet
5% van 13,5= zo’n 0,7 gram vet
Almo brokken
Ik schat dat ze tussen de 20 en 35 gram zal eten
Dan zou ze zo’n 6 tot 10 gram eiwitten binnenkrijgen.
En zo’n 4 tot 7 gram vet.
Berekening
Eiwitten
20 gram brokken – 7% vocht = 18 gram droge stof. 32% van 18= 6 gram eiwitten
35 gram brokken – 7% = 32,5 gram droge stof. 32% van 32,5= zo’n 10 gram eiwitten
Vet
22% vet van 18 gram droge stof = 4 gram vet
22% vet van 32,5 gram droge stof = zo’n 7 gram vet
Dan zijn toch de Almo brokken beter, toch?

Ik heb jou voorbeeld gebruikt met andere cijfers:
De eiwitten en vetten van het Z/D-vlees komen van kippenlever.
De eiwitten en vetten van de brokjes komen van vers kippenvlees.
Z/D-vlees
Ze eet zo’n 50 gram per dag
Dan krijgt ze een ruime 1 gram eiwitten
En zo’n 0,7 gram vet
Berekening
Eiwitten
50 gram vlees – 73% vocht = 13,5 droge stof. 9% van 13,5= ruime 1 gram eiwitten
Vet
5% van 13,5= zo’n 0,7 gram vet
Almo brokken
Ik schat dat ze tussen de 20 en 35 gram zal eten
Dan zou ze zo’n 6 tot 10 gram eiwitten binnenkrijgen.
En zo’n 4 tot 7 gram vet.
Berekening
Eiwitten
20 gram brokken – 7% vocht = 18 gram droge stof. 32% van 18= 6 gram eiwitten
35 gram brokken – 7% = 32,5 gram droge stof. 32% van 32,5= zo’n 10 gram eiwitten
Vet
22% vet van 18 gram droge stof = 4 gram vet
22% vet van 32,5 gram droge stof = zo’n 7 gram vet
Dan zijn toch de Almo brokken beter, toch?
Ik ben ook geen rekenwonder.... Maar zoals jij het doet lijkt het er wel op. Maar ik ben altijd voorzichtig met dit soort dingen...
Ik ken de Almo brokken zelf helemaal niet dus ik zou je er niets zinnigs over kunnen zeggen.
In theorie dus wel Mariël
Ik zou er dus mee beginnen en kijken hoe ze het er op doet! Hoogwaardige eiwitten en een ruime hoeveelheid vet is echt noodzakelijk voor een gezonde fret op langere termijn.
Heb je toevallig al eens een geklutst eitje aan haar gegeven? Ik weet dat ze een gevoelige spijsvertering heeft, dus als je het nog nooit gedaan hebt, geef haar dan om te proberen maar een theelepeltje of zo. Het zijn nl wel heel goede en volledig opneembare eiwitten, vetten en vitaminen die ze er mee binnen krijgen
Oh en even voor de duidelijkheid, niet meer dan een half kippenei per week per fret geven hoor....en dat verhaaltje van de salmonella wat op het symposium aangegeven werd, leg ik wat fretjes betreft even naast me neer. Fretten zijn er niet erg gevoelig voor en je zal voor jezelf goed hygiënisch moeten werken, zoals normaal als je ei of kip maakt.
Ik geef zelf eigenlijk bijna nooit kippenei, maar wel duiven/kwartel ei. Die hebben het juiste formaat voor een fret
Ik kan daar toevallig makkelijk aan komen.
Overigens heb ik nog een zakje Revolution staan, dus als je die een keer wilt proberen, geef je maar een gil hoor. Daar zitten ook andere eiwitbronnen in dan alleen kip, zoals konijn en geen granen. jillz lust ze niet.

Ik zou er dus mee beginnen en kijken hoe ze het er op doet! Hoogwaardige eiwitten en een ruime hoeveelheid vet is echt noodzakelijk voor een gezonde fret op langere termijn.
Heb je toevallig al eens een geklutst eitje aan haar gegeven? Ik weet dat ze een gevoelige spijsvertering heeft, dus als je het nog nooit gedaan hebt, geef haar dan om te proberen maar een theelepeltje of zo. Het zijn nl wel heel goede en volledig opneembare eiwitten, vetten en vitaminen die ze er mee binnen krijgen

Oh en even voor de duidelijkheid, niet meer dan een half kippenei per week per fret geven hoor....en dat verhaaltje van de salmonella wat op het symposium aangegeven werd, leg ik wat fretjes betreft even naast me neer. Fretten zijn er niet erg gevoelig voor en je zal voor jezelf goed hygiënisch moeten werken, zoals normaal als je ei of kip maakt.
Ik geef zelf eigenlijk bijna nooit kippenei, maar wel duiven/kwartel ei. Die hebben het juiste formaat voor een fret

Overigens heb ik nog een zakje Revolution staan, dus als je die een keer wilt proberen, geef je maar een gil hoor. Daar zitten ook andere eiwitbronnen in dan alleen kip, zoals konijn en geen granen. jillz lust ze niet.
Ik ben er gister al mee begonnen, maar ik weet nog niet of het goed gaat. Ik heb haar alweer een keer met d'r pootjes in d'r bekje zien krabben na het eten van brokkenbrij, maar wanneer ik het door het Z/D-vlees doe lijkt het wel goed te gaan..
Maar ze lijkt zich op het moment sowieso niet zo lekker te voelen..
@ Karen: Ik heb haar nog nooit een geklutst eitje gegeven.. Ik ben ook wat huiverig voor kippenei, omdat ze volgens mij allergisch is voor kip... Ze krijgt wel af en toe een heel klein stukje van een gekookt eitje, als ik dat eet en dat vind ze wel lekker..
Dat Revolution ben ik zeker benieuwd naar! Alleen moet dan wel de brokkenbrij goed gaan, want ze kan nu geen brokken eten.. Maar ik heb dat voer zeker nog altijd in mijn achterhoofd zitten als mogelijkheid..
(Figuurlijk dan he
)

Maar ze lijkt zich op het moment sowieso niet zo lekker te voelen..

@ Karen: Ik heb haar nog nooit een geklutst eitje gegeven.. Ik ben ook wat huiverig voor kippenei, omdat ze volgens mij allergisch is voor kip... Ze krijgt wel af en toe een heel klein stukje van een gekookt eitje, als ik dat eet en dat vind ze wel lekker..

Dat Revolution ben ik zeker benieuwd naar! Alleen moet dan wel de brokkenbrij goed gaan, want ze kan nu geen brokken eten.. Maar ik heb dat voer zeker nog altijd in mijn achterhoofd zitten als mogelijkheid..

Dan zou ik het toch maar door de Z/D heen doen als dat beter valt want in haar bekkie krabben is wel een extreme misselijkheid en dan moet je zien te vermijden.
En een rauw ei zou ik in haar geval ook niet zo snel geven, zeker niet nu ze toch nog steeds regelmatig misselijk is.
Verder begrijp ik niet helemaal waarom ze niet op het natte Z/D mag blijven staan eigenlijk, heeft Hanneke dat uitgelegd en dan met name waarom ze van brokkenbrij dan van zou gaan aankomen? Want Z/D blijft een speciaal dieetvoer waar zoveel dieren aan zitten die er dan niets bij mogen krijgen omdat ze een voedselallergie hebben. Dan zou je mogen verwachten dat het een compleet voer zou zijn dus ik snap het niet zo erg.
En een rauw ei zou ik in haar geval ook niet zo snel geven, zeker niet nu ze toch nog steeds regelmatig misselijk is.
Verder begrijp ik niet helemaal waarom ze niet op het natte Z/D mag blijven staan eigenlijk, heeft Hanneke dat uitgelegd en dan met name waarom ze van brokkenbrij dan van zou gaan aankomen? Want Z/D blijft een speciaal dieetvoer waar zoveel dieren aan zitten die er dan niets bij mogen krijgen omdat ze een voedselallergie hebben. Dan zou je mogen verwachten dat het een compleet voer zou zijn dus ik snap het niet zo erg.
@ Marjan: Er heeft ook niemand gezegd dat ze niet aan alleen het Z/D-vlees mag blijven.. Normaal at ze er de brokjes naast en dat kan ze nu niet. Woensdag heb ik zelf aan Hanneke gevraagd of zij het oké vond als ik toch voorzichtig probeerde of brokkenbrij goed zou gaan en van Hanneke mocht ik dat zeker proberen, want het zou raar zijn als ze van de brij misselijk word en niet van de brokjes.. (Maar dat is dus duidelijk wel zo..
) Verder is er niets over gezegd en het was ook niet omdat ze moest aankomen..
Ik wilde het vooral graag proberen omdat Koda de brokjes lekkerder vind dan het vlees..
Zelf dacht ik donderdag ineens dat als daar meer eiwitten en vetten inzitten het ook goed zou zijn voor haar gewicht, maar dit kwam puur van mij en niet van Hanneke..
Ik twijfel nu ook heel erg of ik er wel mee door moet gaan..

Ik wilde het vooral graag proberen omdat Koda de brokjes lekkerder vind dan het vlees..

Zelf dacht ik donderdag ineens dat als daar meer eiwitten en vetten inzitten het ook goed zou zijn voor haar gewicht, maar dit kwam puur van mij en niet van Hanneke..

Ik twijfel nu ook heel erg of ik er wel mee door moet gaan..