Mila

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
ray
Aantal fretten: 1

Re: Mila

Bericht door ray »

Ze is mooi Mink!
Ben ook benieuwd naar het antwoord voor winter Mila :D

Leuk om je hier te zien en Mila te kunnen volgen.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Dit is het gedrag van Mila in de winter:

Birgit

Bericht door Birgit »

He Minka! Leuk dat je hier ook bent! En mooie foto's en filmpjes van Mila zeg! :D

Wat dat gedrag van haar betreft in zomer en winter.. eerlijk gezegd verbaast het me niet zo. Ik zie dat (nu) ook bij Sjeng. En ik heb dat ook bij mijn mannen toentertijd wel gezien toen ze buiten zaten, alleen in mindere mate. Nu ik Sjeng alleen heb, merk ik ook makkelijker veranderingen in karakter per seizoen. In een groep merk je dat toch minder snel op.

Vandaag toevallig liep ik met hem naar het hooihokje (schuurtje). Nu schrokken wij ons beide te pletter dan een kat die daar lag te slapen (die ook schrok van ons en naar buiten kwam stormen) maar het heeft daarna zeker 10 minuten geduurd voor Sjeng uberhaupt onder de pallets vandaan kwam. In de zomer is bij veel minder schrikkerig. Hij is nu in deze periode ook behoorlijk gefixeerd op eten en gedraagt zich in nog meer dingen anders dan in de zomer. Vorig jaar zag ik dat ook en eigenlijk zie ik het niet als afwijkend gedrag.

Van de bunzing weet ik wel dat ze (onder invloed van hormonen) per seizoen voorzichtiger of juist minder voorzichtig zijn. Als ik zie hoeveel verschillen er zijn bij de bunzing per seizoen, dan denk ik dat wij de seizoenen ook bij de fret niet moeten onderschatten (met name bij buitenfretten die veel meer leven onder invloed van het licht). Voor de bunzing is de winter een serieus seizoen waarbij het aankomt op overleven. Dus wordt er niet gespeeld en energie niet verspild aan andere dingen. In de lente zie je vaak dat fretten weer de zon in de kop krijgen en 'wakker worden'. Dan gaan de bunzingen ook op zoek naar partners en worden weer veel moediger (anders vinden ze immers geen partner).
Mayke

Bericht door Mayke »

Een hele duidelijk en ook begrijpelijke uitleg Birgit !
Zo zie je ook dat wij onze fretten helemaal uit hun natuurlijke patroon halen door ze alleen maar binnen te huisvesten. Niet dat het verkeerd is maar het vraagt wel om een ommezwaai ( aanpassing) in het gedrag van je fret. Al zijn de meeste fretten niet meer in staat zo te leven in de natuur.
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik vind het gedrag van Mila eigenlijk ook niet zo vreemd hoor! Presley en Bibi zijn nu ook een stuk minder actief, eten en slapen en poepen en dat is het wel zo'n beetje. Dit gedrag zie ik elke winter (het is de 3e winter van Pres en de 2e van BiBi) en eigenlijk dacht ik dat het "normaal" gedrag was (voor een buitenfret). Ik heb me er dan ook nooit zorgen om gemaakt. Dus ik sluit me aan bij wat Birgit zegt : volgens mij geen afwijkend gedrag.
Kick

Bericht door Kick »

Maar als het geen 'afwijkend' gedrag is dan zou er niets aan gedaan hoeven worden?
Marjan

Bericht door Marjan »

Ze is inderdaad heel afstandelijk en voorzichtig zeg. Het lijkt wel een beetje op vluchtgedrag. Maar ik vind het verhaal van Birgit ook niet zo gek, misschien is het inderdaad wel heel natuurlijk gedrag juist.

Ik vind dat buizensysteem echt helemaal geweldig trouwens. :D
Minka

Bericht door Minka »

Ik snap de uitleg van Birgit wel en dit dacht ik eigenlijk zelf ook totdat Claudia Vinke zei (via mail) dat dit niet goed is. Ik moet wel eerlijk zijn, dat toen ik Mila voor de eerste keer in de winter meemaakte, wist ik echt niet wat ik er mee aan moest. Voor mij was alles nieuw qua een fret houden en dan buiten.

Maar als je kijkt hoe ik Mila hou en het buitenleven en wat ik wilde bereiken met haar het solitair zijn, dan heb ik precies bereikt wat ik wilde bereiken. Ik had echter niet dit extreme gedrag verwacht. Ik hou mijn eerste fret immers maar anderhalf jaar buiten.

Mijn opzet was dat Mila bepaald wat ze wil en ik moet zeggen goed gelukt. :lach: Geen kooi meer, een buizenstelsel waar ze haar eigen holletje had. Ik wilde twee slaapholletjes, omdat dat in het wild ook is meerdere slaapplekken, maar dan moet ze er geen poepbak van maken, want dan maak ik er maar een poepbak van. :roll: Wil Mila spelen met me, dan speelt ze met me. Wil Mila helemaal niks dan ook goed.

Ze is ook gefixeerd op haar eten en als ik niet snel genoeg ben of niet oplet als ik te dicht bij haar prooi kom en mijn vingers zitten tussen Mila en haar eten, dan is het hap.

Letterlijk meegaan met de getijde van het jaar en dat heb ik wel bereikt en ze kan haar beentjes strekken wanneer ze wil. Het markeren van haar territorium doet ze ook. Altijd één plasje en poepje voor de deur. Wel handig dan tegels. :mrgreen:

Ik vind wel, dat Mila wel heel erg doorslaat in haar gedrag. Zomers klimt ze in mijn broekspijpen omhoog en 's-winters rent ze van mijn broekspijpen vandaan.

Ik heb wel heel veel geleerd sinds Mila.

Ik moet zeggen het heeft ook wel wat als dit natuurlijk gedrag is, dan heb ik in ieder geval mijn doel bereikt.

Marjan, ja het buizenstelsel vind ik ook helemaal geweldig. De buizen kosten niet zo veel alleen die verbindingsstukken kosten veel geld.
Karen

Bericht door Karen »

Gaf Claudia ook aan wat er niet normaal was aan het gedrag van Mila?
Ik vind de verklaring van Birgit ook vrij normaal eigenlijk. De ene fret zal er iets extremer in zijn dan de andere misschien. Zoals jij Mila houdt geef je haar ook de kans om een zo natuurlijk mogelijk gedrag te vertonen...zij bepaalt. Als ik het zo lees, heb je daar het juiste fretje ook voor getroffen. Een heel erg op mensen gericht fretje, zal toch anders reageren...
Minka

Bericht door Minka »

Claudia heeft deze filmpjes ook gezien en vond het niet normaal gedrag vooral het extreme daarin.
Marjan

Bericht door Marjan »

En heeft ze er ook een oorzaak voor aangegeven? En nog belangrijker, is er dan wat aan te doen?
Minka

Bericht door Minka »

Claudia gaf aan dat in de toekomst doordat het cortison gehalte niet goed is, dit op latere leeftijd voor problemen kan zorgen. Wat zou kunnen helpen is toevoeging van taurine (poeder), maar voor de dosering zit ik op Esther Plantinga te wachten.

Het cortison gehalte te meten heeft geen zin zei Hanneke, omdat dit een moment opname is.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik hoop dat je snel antwoord krijgt van Esther. :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Minka schreef:Claudia gaf aan dat in de toekomst doordat het cortison gehalte niet goed is, dit op latere leeftijd voor problemen kan zorgen.
Maar wat veroorzaakt dit dan bij haar? Want het ontstaat alleen in de winter periode dus is het dan de kortere dagen of de temperatuur, want daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.
Birgit

Bericht door Birgit »

Sjeng heeft vanmorgen twee minuten mijn vinger in zijn bek gehad en wilde niet loslaten. Ik heb hem uiteindelijk met zijn staart in water gedompeld. Dat doet hij van de zomer absoluut niet. Hij is momenteel enorm gefixeerd op eten en ik had brokjes in mijn hand. Zijn bak was nog niet leeg, dus het was niet alsof hij uitgehongerd was. Maar hij vond dat hij het recht had om mijn vinger mee te nemen. Ook toen ik de brokjes had weggelegd en met hem door de tuin liep (met mijn vinger in zijn bek) hield hij vast. Dat vind ik ook wel raar gedrag, maar ik denk ook wel dat het weer over gaat :-)

Sjeng komt nu ook zijn hok niet uit als ik de deur open zet, terwijl hij in de zomer meteen op onderzoek uit gaat. Dat viel me vorig jaar al op en nu weer :-)

Het is winter en de lengte van de dagen 'programmeert' de fretten. Ik vind het wel heel interessant om te zien, maar maak me er niet echt zorgen om eigenlijk.
Kick

Bericht door Kick »

Het enige verschil wat wij merken met onze binnenfretten is dat ze rustiger zijn maar dingen zoals jullie beschrijven zien wij echt niet...

Hoe is het met je vinger Birgit?
Ann08

Bericht door Ann08 »

Wat een mooi buitenverblijf! Dat is nog een idee voor volgend jaar. Ga ik ook een buitenverblijf proberen te maken. Ik moet eerst een beetje sparen daarvoor!

groetjes

Ann
Minka

Bericht door Minka »

Met donkere dagen wordt het melantonine gehalte anders wat dit gedrag veroorzaakt.

Goed om te horen Birgit, dat Sjeng ook ander gedrag vertoond. Het stelt me wel gerust dat zoals een Sjeng opeens in Birgit haar vinger hangt en niet meer loslaat. Niet verkeerd bedoelt Birgit, want ik wens je vinger dat natuurlijk niet toe. Maar dat een lieverd als Sjeng dit gedrag vertoond, dan zie ik dat ook in Mila terug. Ze is altijd wel een baasje ook in de zomer, maar in de winter denkt ze dat ze twee meter hoog is terwijl het maar twee turven is.

Gelukkig ben ik totaal niet bang van Mila en dat weet ze en ook al wil ze me omver blazen en mijn vingers amputeren met haar eten, weet ze toch wel dat ze niet wint in de winter.

Het was gewoon vreemd voor me toen ik een fret buiten had na jaren fretten binnen. Wat een verschil . :shock:

Na dit allemaal gelezen te hebben, weet ik nog niet of ik aan de taurine begin. Ik wil zo min mogelijk toevoegsels aan Mila. Nagels knippen bijv. doe ik zo Mila vasthouden en veel geblaas in mijn oor en knippen maar. Na het uitknijpen van Mila's anaalklieren wilde ik het liefst geen antibiotica kuur en dat kon zei Hanneke en die keuze heb ik ook gemaakt.

Als het moet een toevoeging aan Mila zoals Medicijnen doe ik het, maar na zolang bezig geweest te zijn met medicijnen wil ik het koste wat het kost niet doen. Ik ben echt totaal omgeslagen nu absoluut geen suikers en geen medicijnen.

Zoals ik zei als het moet dan moet het, maar als ik het kan ontwijken dan doe ik het.
Kick

Bericht door Kick »

Gezien de situatie met Mila denk ik dat het een goed uitgangspunt is Minka en ik hoop dat je dat tot een succes kunt brengen. En komt het ooit zover dat het moet, dan moet het dan maar.

Wij zitten met onze binnenfretten dus precies andersom; zonder medicijnen redden ze het niet. Dat baart me wel eens zorgen...
Minka

Bericht door Minka »

Natuurlijk baart je dat zorgen Kick, dat heb ik met de 3 B's en Nibbit ook gehad en gewoon wat er in het verleden allemaal gebeurd is, ben ik gewoon bang om daar ooit weer aan te moeten beginnen.

Niet dat medicijnen verkeerd is voor een fret, die het nodig heeft, maar zoals ik er nu in sta, is dat the point of no return. Eenmaal op medicijnen is voor mij zoals ik er nu in sta altijd op medicijnen.

Ik heb geen enkele fret (misschien met tussenpozen) op geen medicijnen meer gehad. Hierbij ben ik gaan nadenken hoe kan ik het anders aanpakken. Het feit dat Robert allergisch is geworden voor fretten is voor mijn gevoel een geluk bij een ongeluk geweest.

Ik had en heb dus nu de mogelijkheid tot een totaal andere aanpak, die ik nooit zou gedaan hebben als de allergie niet om de hoek is komen kijken.

Het buiten zijn is iets wat een belangrijke rol inspeelt, gewoon het feit daar raken ze niet op uitgekeken.
Gesloten