Ik snap de uitleg van Birgit wel en dit dacht ik eigenlijk zelf ook totdat Claudia Vinke zei (via mail) dat dit niet goed is. Ik moet wel eerlijk zijn, dat toen ik Mila voor de eerste keer in de winter meemaakte, wist ik echt niet wat ik er mee aan moest. Voor mij was alles nieuw qua een fret houden en dan buiten.
Maar als je kijkt hoe ik Mila hou en het buitenleven en wat ik wilde bereiken met haar het solitair zijn, dan heb ik precies bereikt wat ik wilde bereiken. Ik had echter niet dit extreme gedrag verwacht. Ik hou mijn eerste fret immers maar anderhalf jaar buiten.
Mijn opzet was dat Mila bepaald wat ze wil en ik moet zeggen goed gelukt.

Geen kooi meer, een buizenstelsel waar ze haar eigen holletje had. Ik wilde twee slaapholletjes, omdat dat in het wild ook is meerdere slaapplekken, maar dan moet ze er geen poepbak van maken, want dan maak ik er maar een poepbak van.

Wil Mila spelen met me, dan speelt ze met me. Wil Mila helemaal niks dan ook goed.
Ze is ook gefixeerd op haar eten en als ik niet snel genoeg ben of niet oplet als ik te dicht bij haar prooi kom en mijn vingers zitten tussen Mila en haar eten, dan is het hap.
Letterlijk meegaan met de getijde van het jaar en dat heb ik wel bereikt en ze kan haar beentjes strekken wanneer ze wil. Het markeren van haar territorium doet ze ook. Altijd één plasje en poepje voor de deur. Wel handig dan tegels.
Ik vind wel, dat Mila wel heel erg doorslaat in haar gedrag. Zomers klimt ze in mijn broekspijpen omhoog en 's-winters rent ze van mijn broekspijpen vandaan.
Ik heb wel heel veel geleerd sinds Mila.
Ik moet zeggen het heeft ook wel wat als dit natuurlijk gedrag is, dan heb ik in ieder geval mijn doel bereikt.
Marjan, ja het buizenstelsel vind ik ook helemaal geweldig. De buizen kosten niet zo veel alleen die verbindingsstukken kosten veel geld.