Onze frettengang; Lana (†), Nina (†), Donna (†) en Max(†)
Re: Onze frettengang; Lana, Nina, Donna en Max
Groot gelijk dat je het laat controleren. Het is toch een fretje met een rugzakje 

Het lijkt weer iets beter te gaan met ons smurfje maar we houden haar uiteraard goed in de gaten.
Fijn hoor ! 

Ik heb vorige week een nieuw setje gemaakt voor Nina, dat bloemetjesstofje had ik nog liggen en ik heb dat gecombineerd met beige fleece. Ik ben er erg blij mee, hopelijk Nina zo direct ook.

Nu ligt ons mupke nog te slapen in haar knuffelmandje, zoek de fret!

Nu ligt ons mupke nog te slapen in haar knuffelmandje, zoek de fret!

Aaah lief! Leuk setje 

Leuk setje Marjan!
Is die ook goedgekeurd?
Klinkt inderdaad niet goed met Nina, mijn duimen draaien.
Is die ook goedgekeurd?
Klinkt inderdaad niet goed met Nina, mijn duimen draaien.
Ja hoor, volledig goed gekeurd.
Ze ligt nu te maffen in de hangmat.
Ik heb gisteren wel weer haar buik moeten schoonmaken, er zat weer wat ingedroogde urine, maar ze gedraagt zich wel al een stuk beter en is actiever.

Ik heb gisteren wel weer haar buik moeten schoonmaken, er zat weer wat ingedroogde urine, maar ze gedraagt zich wel al een stuk beter en is actiever.
Wij hebben tegenwoordig een eend die telkens in de plantenbak tussen de viooltjes in de frettentuin ligt te pitten. Nu wilde ik Max en Donna er net in zetten, vloog ze weer weg. En volgens mij hadden Huigel en Smuigel wel zin in dat vliegende hapje.
Ik hoop maar niet dat ze daar wil gaan broeden of iets of dat ze daar weer eens lekker gaat liggen terwijl er fretten in de tuin los lopen.

Ik hoop maar niet dat ze daar wil gaan broeden of iets of dat ze daar weer eens lekker gaat liggen terwijl er fretten in de tuin los lopen.

Verdorie, ik kom er net achter dat er dus al twee eieren liggen in een kuil in de plantenbak. 

Agossie, die heeft daar dus willen gaan broeden..... misschien komt ze toch wel weer terug.
De frettentuin is dan wel even gekaapt door mevr Eend....
De frettentuin is dan wel even gekaapt door mevr Eend....

Ja maar ik heb haar echt de hele dag niet terug gezien. Ik heb dus geen idee of die eitjes nog wel uit te broeden zijn.
En heel eerlijk weet ik ook niet of het een slimme plek is voor kleine eendekuikens want de tuin ligt 2 meter boven het water en er staat ook nog eens een meter schutting omheen. Dus echt zwemles krijgen kunnen ze niet.
Dus eigenlijk denk ik dat het een beter idee is om ze weg te halen zodat moeders hopelijk een andere plek gaan zoeken. Maar dat vind ik ook wel weer een beetje zielig.

En heel eerlijk weet ik ook niet of het een slimme plek is voor kleine eendekuikens want de tuin ligt 2 meter boven het water en er staat ook nog eens een meter schutting omheen. Dus echt zwemles krijgen kunnen ze niet.
Dus eigenlijk denk ik dat het een beter idee is om ze weg te halen zodat moeders hopelijk een andere plek gaan zoeken. Maar dat vind ik ook wel weer een beetje zielig.

Ahgossie die arme eend.
Maar is inderdaad moeilijk zo. Misschien dat je de dierenambulance kan bellen en vragen wat het beste is te doen?
Maar is inderdaad moeilijk zo. Misschien dat je de dierenambulance kan bellen en vragen wat het beste is te doen?
Ik denk dat die gewoon zullen adviseren de eieren weg te gooien.
Maar we hebben besloten gewoon even af te wachten. Er hebben de hele dag twee eenden hier op het ponton liggen zonnen en een daarvan was een gewone bruine eend, zo eentje vloog ook van het nest af vanmorgen. En gewone bruine eenden zien we hier niet veel dus de kans is groot dat zij het wel is.
Ik heb van Karen begrepen dat een moeder eend in etappes eieren legt en dan pas echt begint te broeden. Wanneer ze vannacht terug komt en er toch gaat broeden dan laten we haar verder met rust en is de frettentuin voor de komende weken een eendentuin geworden.

Maar we hebben besloten gewoon even af te wachten. Er hebben de hele dag twee eenden hier op het ponton liggen zonnen en een daarvan was een gewone bruine eend, zo eentje vloog ook van het nest af vanmorgen. En gewone bruine eenden zien we hier niet veel dus de kans is groot dat zij het wel is.
Ik heb van Karen begrepen dat een moeder eend in etappes eieren legt en dan pas echt begint te broeden. Wanneer ze vannacht terug komt en er toch gaat broeden dan laten we haar verder met rust en is de frettentuin voor de komende weken een eendentuin geworden.

- yvonne
- Aantal fretten: 1
Oh jeetje Marjan, ik ben wel benieuwd wat moeder eend gaat doen. Kleine kuikentjes is leuk maar de plek is wat onhandig gekozen.
Zeker onhandig, niet alleen voor hun maar ik had volgende week de houten vloer zullen gaan lakken en met een beetje pech kunnen onze eigen fretten dan 2 maanden niet naar buiten.
Tja, als je ze echt niet in de tuin wilt, zal je toch de eieren moeten weghalen. Dan zoekt mamma eend ergens anders een broedplek...
Een eend broedt ongeveer vier weken. Tot het legsle kompleet is en ze echt gaat broeden, ben je zo'n week verder. Afhankelijk hoeveel eieren ze legt. Normaal legt ze elke dag een ei en in totaal rond de acht...
Een eend broedt ongeveer vier weken. Tot het legsle kompleet is en ze echt gaat broeden, ben je zo'n week verder. Afhankelijk hoeveel eieren ze legt. Normaal legt ze elke dag een ei en in totaal rond de acht...
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Nou, ik weet niet wat ik zou doen hoor, vind het wel ver gaan als je eigen fretten daardoor niet lekker van de tuin kunnen genieten......kun je de eieren niet verplaatsen ofzo?
Is moedereend al weer gespot vandaag Marjan?
Denk niet dat je 'zomaar' de eieren kunt verplaatsen, wat als moeder straks niet meer komt broeden.
En zolang duurt het toch niet lijkt mij, kan je straks genieten hoe moeders de kindjes opvoed enzo.
Denk niet dat je 'zomaar' de eieren kunt verplaatsen, wat als moeder straks niet meer komt broeden.

En zolang duurt het toch niet lijkt mij, kan je straks genieten hoe moeders de kindjes opvoed enzo.
@Ray; dat gaat niet lukken vrees ik want de tuin is bovenop iets gebouwd en ze moeten de trap af om bij water te komen. Dus ik zie dat niet zo zitten. Ze zit in de plantenbak die je ziet in de naast de stoelen:

Dus wat als ze geboren zijn? Er is geen water in de buurt maar een collega opperde om er een grote bak water naast te zetten....

Dus wat als ze geboren zijn? Er is geen water in de buurt maar een collega opperde om er een grote bak water naast te zetten....