Mila

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: Mila

Bericht door Marjan »

Ik ben het zeker met je eens dat een buitenverblijf een enorme verrijking is voor een fret, sterker nog, ik vind eigenlijk dat je een fret een regelmatig buiten zijn zelfs eigenlijk niet mag ontzeggen. Als ik zie hoe blij en gelukkig ze zijn buiten in de tuin dan is dat wat mij betreft een must als je fretten hebt.

Of ze daar ook echt gezonder van worden, met een definitief buitenverblijf, dat vraag ik mij toch wel af. We hebben in onze kennissenkring nu toch ook voorbeelden van fretten die altijd buiten hebben gezeten en ook nog op de prooi zaten maar die uiteindelijk op oudere leeftijd toch ook allerlei kwaaltjes en gebreken kregen. En ook bij lange na niet zo oud zijn geworden als dat je zou verwachten als je voor je gevoel alles zo optimaal mogelijk geregeld hebt.
Uiteraard hoop ik dat het voor Mila anders uitpakt maar een garantie is het helaas niet.
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Dat het geen garantie geeft dat weet ik. Met Mila heb ik bewuste keuzes gemaakt en die maak ik nog steeds en de toekomst zal het leren en dan heb ik heb dan wel alles geprobeerd wat ik binnen mijn mogelijkheden lag. Ik heb nog andere ideeën, maar ten eerste de ruimte niet heb ik niet en ten tweede het geld niet. :mrgreen:

Ik heb wel in de jaren geleerd, dat een fret houden moeilijk is. Dan heeft die fret dat en een andere fret weer dat en dan denk ik. :shock: En de kans dat Mila een probleem gaat krijgen is denk ik 60 procent (wel een probleem) en 40 procent (geen probleem).

Zo zie ik de fretten tegenwoordig zwak erg zwak. Ik hoop het niet mee te maken, maar ik zal er niet versteld van staan als ik het wel mee ga maken, maar dan heb ik keuzes gemaakt op basis van waaruit ik denk dat ze juist waren. Als het één niet werkt, dan probeer ik een andere manier.
Marjan

Bericht door Marjan »

Je moet ook ergens vanuit gaan natuurlijk en wat Mila aangaat had je ook gewoon geen keus in verband met de allergie van Robert. Zelf heb ik niet echt het idee dat de fretten vreselijk veel zwakker zijn geworden. In de ruim 25 jaar dat wij fretten hebben zijn ze niet opeens veel minder oud geworden in de lijn genomen.
Alleen denk ik wel dat we sneller dingen herkennen bij een fret en dat bepaalde aandoeningen nu meer erkent worden. Ook al zijn er inderdaad ook wel zaken die iets van de laatste tijd zijn en waar je niet echt blij van wordt. En zitten we wel wat vaker voor mijn gevoel bij de dierenarts.

Maargoed, de tijd zal het leren en eens een heel andere instreek wat de fret betreft is altijd het proberen waard. :)
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Mijn fretten hebben ook altijd buiten gezeten Minka, in een vergelijkbare situatie als Mila, maar zijn toch ook ziek geworden. Ik vind het een mooi uitgangspunt zoals jij het doet met Mila, maar helaas lukt het niet altijd. Ik hoop voor je dat ze in elk geval gezond en gelukkig blijft.

Wat jij zegt over die melatonine, is dat dan vergelijkbaar met de zogenaamde "winter depressie" bij mensen?
Dat ontstaat door een gebrek aan (dag)licht, is dat wat je bedoelt?

Nu ik het verhaal van Birgit lees over Sjeng die opeens in haar vinger hangt.......Presley heeft mij de laatste dagen ook al een paar keer in mijn arm gehapt toen ik zijn speelgoed wilde opruimen :fluit:
Ik had het verband nog niet zo gelegd eigenlijk, maar het zet mij ook wel aan het denken.
Birgit

Bericht door Birgit »

Even kort: Sjeng mist een boven hoektand en dat scheelt. Maar hij had me vast als een brokje en niet om me 'dood te bijten'. Ik had afdrukken op m'n vinger en geen gaatjes. Het was dus niet echt gemeen bedoeld maar obsessief leek het meer.

Ik lees morgen de rest even bij :-)
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik heb nooit echte buitenfretten gehad, ze spelen alleen in de zomertijd uren buiten in de tuin, nu af en toe gaan ze mee naar buiten aan een lijntje.
Het valt me wel duidelijk op dat in de winter de fretten binnen ook veel minder actief zijn. Ik vind dat ook niet zo vreemd, de dagen zijn korter qua daglicht, ze worden veel slomer, in de natuur draait alles in de winter ook een tandje minder.
Kijk maar naar de dieren die een winterslaap houden.
Melatonine kan daar heel goed een rol bij spelen dat de fretten wat slomer zijn nu in de winter.

Zelf vind ik wel dat fretten steeds zwakker worden, ik heb zelf maar 1 fretje gehad van de 12 totaal die zonder medicijnen 10 jaar is geworden, de fretten van tegenwoordig halen de 7- 8 jaar, vaak al niet meer. Ik hoor om mij heen ook alleen maar steeds meer problemen. En problemen die chronisch zijn of worden. Als iemand mij vraagt hoe oud een fret wordt dan zeg ik niet meer dat ze de tien kunnen halen, 20 jaar geleden was dat nog wel het geval.

Ik hoop echt dat het zijn vruchten afwerpt Minka, hoe jij het nu aanpakt met Mila.
Minka

Bericht door Minka »

Yvonne, klopt Claudia vergeleek het ook met een winterdepressie bij mensen.
Marjan

Bericht door Marjan »

En had ze dat soort gevallen zoals Mila doet in de winter dan al vaker meegemaakt?
Minka

Bericht door Minka »

Ze had dit wel meegemaakt, maar niet bij een fret.

Mila weegt nu precies zoveel als vorig jaar 820 gram. Haar gewichtje gaat dus ook goed. :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik ben heel benieuwd hoe dit dan te behandelen is? Is het geen optie om te zorgen voor meer licht?
Beter dan een supplement geven denk ik.
Birgit

Bericht door Birgit »

Ik denk niet dat je garanties kunt krijgen over de leeftijd aan de hand van de verzorging. Er zijn ook zat voorbeelden van mensen die dagelijks hardlopen, nooit roken en toch plots dood neervallen. Misschien dat we wat minder moeten kijken naar de kwantiteit (hoe oud wordt de fret), maar meer richten op de kwaliteit (hoe leeft de fret en hoe voelt hij zich). Ik teken liever voor een fret die 6 jaar wordt en Hanneke nooit te zien krijgt, dan een fret die ik over de 8 jaar sleep en tig operaties achter de rug heeft en licht geeft van de medicatie.
Uiteraard tot in het redelijke, want je kan je fret ook dolgelukkig maken door elke dag brood met slagroom te voeren, maar als hij dan 2 jaar wordt en dagelijks buikpijn heeft, schiet dat ook niet op.

Ik ga met Marjan mee dat ik niet het idee heb dat fretten zwakker zijn geworden. Het zijn over het algemeen aannames dat we dat denken, maar harde cijfers of bewijzen zijn er niet. We zien en horen veel meer, waardoor dat misschien ook zo kan lijken. Ik heb nu 16 jaar fretten en 16 jaar geleden leerde ik 'frettenmensen' kennen door te schrijven (penvrienden). Maar dan heb je het over 3 mensen die fretten hadden. Nu kun je er op internet honderden vinden. Er zullen daar ongetwijfeld fretten tussen zitten die vroeg overlijden.

Wat ik me in theorie wel voor kan stellen, is dat een fret veel meer gekozen/gefokt zou kunnen worden op het doel waarop het gehouden wordt. Binnen elke soort zijn verschillen op individueel niveau. De ene fret is angstiger en zijn broertje is heel dapper. Beide dieren hebben dezelfde genetische aanleg, maar de een zal zich veel beter kunnen aanpassen in bijvoorbeeld een druk gezin dan de ander. Bij Mila heeft Mette daar volgens mij op gelet welke fret het beste waar zou kunnen passen, maar zij is meer een uitzondering qua fokker dan regel. Als mensen fretten in een gezin houden die eigenlijk gefokt zijn op jachtkenmerken, dan kan het best zijn dat zo'n dier veel meer chronische stress ondervindt en daardoor ook vatbaarder is voor problemen.

Maar goed, wat Mila betreft. Ik zou geen medicatie etc. gaan bijvoeren.
Minka

Bericht door Minka »

Klopt Birgit, Mette heeft gekeken bij wie de fret het beste paste. Mila was wel het pittigste van het stel, want de eerste kennismaking met Mila was een neuspiercing.

Wat Mila betreft ben ik als een beginneling begonnen voor wat betreft hoe ik Mila nu hou. Vooral in de winter heeft ze het niet koud als ik met bevroren tenen bij haar zat. :mrgreen: Ook het gedrag dat ze vertoond was voor mij totaal nieuw. Nu ben ik eraan gewend en laat ik haar met rust.

Ik ben ook veel strenger met voeding geworden. Als Mila iets niet lust laat ik het nu in de winter gerust twee dagen liggen. Ze moet eten wat de pot schaft. Ik merk met een prooi eter, dat ze gerust een dag niet kan eten. Het ligt voor haar neus en als ze dan kiest niet te eten, oké dan eet ze niet, dat is Mila's probleem op dat moment.

Je hoort wel meer over fretten van andere mensen, dan wat je zegt vroeger Birgit. We zien wel meer als een fret iets mankeert, maar ik persoonlijk vind de verhouding gezonde en niet gezonde fret meer naar de niet gezonde fret gaan, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Nu ik dit allemaal gelezen heb, neig ik ook meer er niets aan doen. Mijn doelstelling wat betreft Mila heb ik wel bereikt een solitaire fret. Ik had nooit verwacht dat het gedrag van een fret zo kon veranderen van mij opzoeken en spelen tegenover mij negeren en wegblazen. Van het ene uiterste naar het andere uiterste gaan.

Zo leer ik als fretteneigenaar steeds weer bij.
Esther

Bericht door Esther »

Mila is een gevalletje apart! :hart:
Karen

Bericht door Karen »

Zeker een uniek exemplaartje :lol:
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat maakt fretten ook juist zo leuk. :D
ray

Bericht door ray »

dat vind ik ook het leukste van een fret. :D
Minka

Bericht door Minka »

Vandaag dacht ik het is weer eens tijd voor foto's, maar dit is toch niet te doen met Mila. Ik neem haar dan mee naar buiten de ren, maar binnen een paar seconden zit ze alweer binnen en komt niet meer naar buiten. Dan maar binnen foto's maken dacht ik, maar ook dit lukte niet.

Als het donker is, dan gaat ze naar buiten. Als ik dan naar buiten ga en ze is buiten, dan vliegt ze naar binnen om me op te wachten. Dat doet ze dan weer wel om daarna weer van me weg te vliegen. :mrgreen:

Vanmorgen haar een muis eigen kweek gegeven en vanavond staat er rat op het menu.
Kick

Bericht door Kick »

haha, nee dan is het maken van foto's gedoemd te mislukken ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat een eigenzinnig portret die Mila van jou. :lol:
ray

Bericht door ray »

Eigenwijze mila :lol:
Gesloten