Nee, zo'n clicker is dan geen goed idee

Ik had dat met Baldur ook noooooit voor elkaar gekregen hoor, die was panisch voor allerlei geluidjes.
Met een clicker trainen is ook een relatief nieuwe manier. Je kunt het ook heel goed met je stem doen hoor. Als je probeert steeds dezelfde commando's op dezelfde toonhoogte te gebruiken, kun je net zulke goede resultaten bereiken. Je kunt ook een ander geluidje bedenken, waar ze niet bang voor is...vingers knippen, een belletje, een knisper, twee sleutels aan een ring en zo kun je nog heel veel bedenken. Als het maar steeds hetzelfde geluid is.
Het gaat er gewoon om dat de relatie gelegd wordt tussen goed gedrag en het geluid...daarom in het begin ook steeds iets lekkers als beloning. Met verloop van training is het geluid op zich al de beloning/bevestiging en bewaar je het lekkers voor nieuwe of moeilijke opdrachten.
Ik probeer zelf ook hele kleine stapjes te maken. Eerst alleen maar de target aanraken en dat wel een aantal keren achter elkaar, gedurende een paar dagen (die target kan voor Mila ook jouw vingertop zijn hè

) als dat goed gaat, dan op een dag beginnen met het inmiddels vertrouwde aanraken van de target en een nieuwe opdracht erbij. Ik heb toen de target hoog gehouden, zodat ze op haar kontje moest gaan zitten met haar voorpootjes in de lucht. Dat ook weer een aantal keren herhalen. Nu ben ik sinds gisteren begonnen om de target bij de grond te houden. Volgende stap is haar de target laten volgen...eerst een paar stapjes maar en van daar uit verder tot ik zo ver ben dat ze een rondje loopt. Zo denk ik het steeds verder op te bouwen.
Ik doe het ook maar op gevoel hoor. Misschien zijn er andere manieren die veel beter zijn. Tot nu toe doet Jillz wat ik wil en ze vindt het reuze leuk....helemaal niet omdat ze nu de dubbele hoeveelheid wasmotlarven krijgt natuurlijk