Mila
Re: Mila
Nog even hierop reagerende. Ik zat net bij Sjeng en was er nog even over het aan het nadenken waarom een fret anders reageert in de winter. Ik bedacht me ineens (eigenlijk heel logisch) dat de winter voor de fret niet alleen serieus is, omdat er minder prooi is. Maar de fret (bunzing) is zelf ook een prooidier. Dat betekent dat er 'out there' andere roofdieren zijn die (ook) honger hebben. Met die gedachte in je fretten-achterhoofd zou ik als fret ook voorzichtiger zijn. Mensen gedragen zich als roofdieren (manier van bouw en hoe we ons bewegen/gedragen) en het kan best dat Mila wat 'primitiever' is en daar meer op reageert, ook gestimuleerd door haar natuurlijke buitenomgeving.
Dat zou goed kunnen hoor, maar om Mila nu primitief te noemen.
Het klopt allemaal wel wat ik bij Mila zie. Echt zo van kom niet in de buurt van mijn eten, want dan heb je geen vingers meer. Ook buiten zie ik dat ''primitieve gedrag' heel erg, overal onder kruipen onder haar huisje, in de boomstam of buizenstelsel vooral als er een meeuw teveel kabaal maakt. Mij ziet ze dan ook als gevaar want ik ben een groter roofdier en daarom natuurlijk blazen en vluchtgedrag.
Ik had alleen niet verwacht, dat als ik een fret buiten zo huisvesten dat ze zo primitief zou worden in de winter. Voor in de winter dus een bijnaam 'Mila de kleine primitieveling'.
Gelukkig in de zomer een andere Mila, die een kat die bij de ren zit van heel dichtbij wil bekijken. Voor de kat maar geluk het gaas, want Mila hangt anders in de kat. Het roofdier gedrag van Mila komt dan wel heel erg naar voren.
Alles wat voor bij komt vliegen qua insecten, daar jaagt ze ook op.
Ach ik heb gewoon rust in de winter en in de zomer kan ik weer helemaal los met Mila. Zolang Mila het goed doet, vind ik het ook goed. Ik moet in de winter wel een andere hobby verzinnen.

Het klopt allemaal wel wat ik bij Mila zie. Echt zo van kom niet in de buurt van mijn eten, want dan heb je geen vingers meer. Ook buiten zie ik dat ''primitieve gedrag' heel erg, overal onder kruipen onder haar huisje, in de boomstam of buizenstelsel vooral als er een meeuw teveel kabaal maakt. Mij ziet ze dan ook als gevaar want ik ben een groter roofdier en daarom natuurlijk blazen en vluchtgedrag.
Ik had alleen niet verwacht, dat als ik een fret buiten zo huisvesten dat ze zo primitief zou worden in de winter. Voor in de winter dus een bijnaam 'Mila de kleine primitieveling'.

Gelukkig in de zomer een andere Mila, die een kat die bij de ren zit van heel dichtbij wil bekijken. Voor de kat maar geluk het gaas, want Mila hangt anders in de kat. Het roofdier gedrag van Mila komt dan wel heel erg naar voren.

Ach ik heb gewoon rust in de winter en in de zomer kan ik weer helemaal los met Mila. Zolang Mila het goed doet, vind ik het ook goed. Ik moet in de winter wel een andere hobby verzinnen.
Dan is mijn missie volbracht en pas ik me aan. Een cavia is niet zo'n goed idee, denk ik, ik weet niet waar ik die moet zetten, dan ga ik me maar bezig houden met de muizen.Birgit schreef:Primitief is natuurlijk een compliment dat ze dichtbij de natuur staat. Al is ze nu natuurlijk ook een beetje een holbewoner..

Minka, ik vind het heel erg dapper wat je doet met die muizen. Ik ben niet nieuwsgierig maar wil wel graag alles weten
hoe maak je die muizen dood? Doe je dat zelf of laat je dat door Mila doen? Ik zou die levende muis in het hok gooien, de deur dicht doen en als ik knars of piep hoor me schuldig beginnen te voelen. Wat dat betreft kan ik echt beter goudvissen gaan houden.

Ik hoop, dat er geen mensen over me gaan vallen nu, maar Mila is een roofdier. Hopelijk dat het zo duidelijk is.
Ik wil Mila zo natuurlijk mogelijk houden en dat is gelukt volgens mij en dus ook op dit gebied heb ik veranderingen aangebracht.
Ik heb nu al ruim twee jaar een muizenkweek, maar zolang ik dit kan doen, blijf ik het doen. I

Ik wil Mila zo natuurlijk mogelijk houden en dat is gelukt volgens mij en dus ook op dit gebied heb ik veranderingen aangebracht.
Ik heb nu al ruim twee jaar een muizenkweek, maar zolang ik dit kan doen, blijf ik het doen. I
Nee hoor, ik val niet over je heen. Ik zou willen dat ik daar ook minder moeite mee zou hebben want het zijn veel betere muizen natuurlijk dan die wij massaal kopen met z'n allen. En ook de muizen bij jou hebben een beter leven dan de bio-industrie muizen die wij geven. Maar ik zou een muizenplaag krijgen wanneer ik zou gaan fokken, ik vind ze dan veel te leuk om op te voeren. 

Wat belangrijk is, dat het snel gebeurt en dat gebeurt ook. Het is dan echt knoppie om tjak en klaar. Geen geprul of lijdensweg anders zou ik het niet zo doen en het prikkelt weer het instinct.
En inderdaad mijn muizen worden heel erg verwend en of het goedkoper is, dat denk ik niet. Vooral niet de manier waarop ik muizen hou. Als hoofdvoeding krijgen ze labbrokken, maar daarnaast ook gedroogde meelwormen, maiskolven, pinda''s die ze zelf nog moeten pellen en zaadjes. Ik geniet ook van de muizen als ik ze bezig zie. Ik ben in de winter meer met de muizen bezig, dan met Mila.
En inderdaad mijn muizen worden heel erg verwend en of het goedkoper is, dat denk ik niet. Vooral niet de manier waarop ik muizen hou. Als hoofdvoeding krijgen ze labbrokken, maar daarnaast ook gedroogde meelwormen, maiskolven, pinda''s die ze zelf nog moeten pellen en zaadjes. Ik geniet ook van de muizen als ik ze bezig zie. Ik ben in de winter meer met de muizen bezig, dan met Mila.

Ik heb ook groot respect voor iemand die zijn eigen muizen kweekt, echt petje af hoor ! Het grote voordeel is dat je precies weet wat je voert, je weet wat de muisjes eten en hoe ze verzorgd zijn.... en ze zijn super vers.
Ik zou het zelf niet kunnen, vind dat dan zielig voor de muizen en zo en dat doodslaan is ook echt niets voor mij.
Op het moment heb ik ook geen fretten die muizen kunnen eten dus daar kan ik me dan mooi achter verschuilen dat ik ze niet in huis hoef te hebben.
Maar ja, fretten zijn prooidieren en dat weet je als je er aan begint, die vinden in de natuur ook geen hapklare brokken maar jagen op muizen en andere eetbare dieren.
Ik zou het zelf niet kunnen, vind dat dan zielig voor de muizen en zo en dat doodslaan is ook echt niets voor mij.
Op het moment heb ik ook geen fretten die muizen kunnen eten dus daar kan ik me dan mooi achter verschuilen dat ik ze niet in huis hoef te hebben.
Maar ja, fretten zijn prooidieren en dat weet je als je er aan begint, die vinden in de natuur ook geen hapklare brokken maar jagen op muizen en andere eetbare dieren.