We hebben Nanja Kroon van Prooidier.nl bereid gevonden de vragen die er zijn te beantwoorden. Voor het bepalen van welke vragen er nou relevant zijn voor in zo'n topic vragen wij hierbij jullie hulp.
Dus loop je al een tijdje met een vraag rond m.b.t. prooidieren en/of KVV, stel die hier!
Vragen over prooi:
- Kun je een fret alleen muizen geven of moet je een gevarieerd aantal prooidieren geven voor een volledig prooidieet?
- Zijn verse muizen eigenlijk beter dan ingevroren muizen (net zoals ze dat zeggen bij spinazie), dus dat je voedingsstoffen behoudt?
- Er zijn factsheets met de voedingswaarde per prooidier. Zou het handig zijn die eens te vertalen en op een rij zetten?
- Bij de bunzing bestaat een deel van de voeding uit amfibieën. In Nederland is het verboden die te voeren. Welke voedingsstoffen zitten daarin en heeft de fret dan geen gebrek?
- Hoe belangrijk is de temperatuur van prooi die je je fret voert (uiteraard wel ontdooid) in hoeverre speelt dat mee bij het gezond blijven voeren?
- Kan je prooidieren ook bevroren geven? Zo nee, waarom niet?
- Hoe lang mag je prooi in het hok van je fret laten liggen bij normale temperaturen?
- Krijgen fretten geen haarbal van de vacht van prooi?
- Mijn fret is een strikte brokkeneter, hoe krijg ik hem aan de prooi?
- kun je dieren die aangereden zijn, of ergens langs de weg liggen mee nemen en gebruiken als voeding voor je fret ? Zoals bijv. konijn, eend of duif?
Vragen over KVV/Prooi algemeen:
- Bij honden en katten moet je de combi brok en vlees niet in 1 maaltijd geven, daar wordt van gezegd dat dit slecht is. Hoe is dat bij Fretten?
- Als je brok afwisselt met prooi/kvv, wat gebeurd er dan met het maagzuur? En is het slecht om zo te voeren?
- Mijn fret krijgt maagzuurremmers, is het nu wel goed om nog prooi/kvv te geven? (ivm het minder zuur zijn van het maagzuur)
- Hoe kun je als leek beoordelen of een (nieuw) merk KVV goed is? Zijn er dingen waar je specifiek op moet letten?
- Bij de supermarkt en reguliere dierenwinkel is ook vers vlees voor kat en hond te koop. Is dat geschikt voor mijn fret?
- Mag je fret ook rund/lam of geiten vlees eten? Zo niet, waarom niet?
- Is KVV voor katten wel een volledig voer voor fretten?
- Hoe lang kun je prooi en KVV bewaren in de vriezer?
- Mag je vlees (licht) ontdooien en daarna weer opnieuw invriezen? (Bijv om het te snijden?)