Vragen over prooidieren en KVV

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Marjan

Vragen over prooidieren en KVV

Bericht door Marjan »

Wij willen inzichtelijk maken wat er nu zoal aan vragen spelen bij het geven van of overstappen naar prooidieren en KVV. Uiteindelijk willen we daar een "meest gestelde vragen over..."-topic voor aanmaken.
We hebben Nanja Kroon van Prooidier.nl bereid gevonden de vragen die er zijn te beantwoorden. Voor het bepalen van welke vragen er nou relevant zijn voor in zo'n topic vragen wij hierbij jullie hulp.

Dus loop je al een tijdje met een vraag rond m.b.t. prooidieren en/of KVV, stel die hier!

Vragen over prooi:
  • Kun je een fret alleen muizen geven of moet je een gevarieerd aantal prooidieren geven voor een volledig prooidieet?
  • Zijn verse muizen eigenlijk beter dan ingevroren muizen (net zoals ze dat zeggen bij spinazie), dus dat je voedingsstoffen behoudt?
  • Er zijn factsheets met de voedingswaarde per prooidier. Zou het handig zijn die eens te vertalen en op een rij zetten?
  • Bij de bunzing bestaat een deel van de voeding uit amfibieën. In Nederland is het verboden die te voeren. Welke voedingsstoffen zitten daarin en heeft de fret dan geen gebrek?
  • Hoe belangrijk is de temperatuur van prooi die je je fret voert (uiteraard wel ontdooid) in hoeverre speelt dat mee bij het gezond blijven voeren?
  • Kan je prooidieren ook bevroren geven? Zo nee, waarom niet?
  • Hoe lang mag je prooi in het hok van je fret laten liggen bij normale temperaturen?
  • Krijgen fretten geen haarbal van de vacht van prooi?
  • Mijn fret is een strikte brokkeneter, hoe krijg ik hem aan de prooi?
  • kun je dieren die aangereden zijn, of ergens langs de weg liggen mee nemen en gebruiken als voeding voor je fret ? Zoals bijv. konijn, eend of duif?

Vragen over KVV/Prooi algemeen:
  • Bij honden en katten moet je de combi brok en vlees niet in 1 maaltijd geven, daar wordt van gezegd dat dit slecht is. Hoe is dat bij Fretten?
  • Als je brok afwisselt met prooi/kvv, wat gebeurd er dan met het maagzuur? En is het slecht om zo te voeren?
  • Mijn fret krijgt maagzuurremmers, is het nu wel goed om nog prooi/kvv te geven? (ivm het minder zuur zijn van het maagzuur)
  • Hoe kun je als leek beoordelen of een (nieuw) merk KVV goed is? Zijn er dingen waar je specifiek op moet letten?
  • Bij de supermarkt en reguliere dierenwinkel is ook vers vlees voor kat en hond te koop. Is dat geschikt voor mijn fret?
  • Mag je fret ook rund/lam of geiten vlees eten? Zo niet, waarom niet?
  • Is KVV voor katten wel een volledig voer voor fretten?
  • Hoe lang kun je prooi en KVV bewaren in de vriezer?
  • Mag je vlees (licht) ontdooien en daarna weer opnieuw invriezen? (Bijv om het te snijden?)
ray
Aantal fretten: 1

Re: Vragen over prooidieren en KVV

Bericht door ray »

Kan je een fret ook alleen muizen voeren? Lees dat je eigenlijk een gevarieerd aantal prooidieren moet geven, als je een volledig prooidieet hebt voor de fret. Maar zouden alleen muizen ook kunnen? :?:
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Hoe groter de prooi, hoe meer soorten je moet geven, volgens mij. Katten en fretten zijn volledig gebouwd om muizen te eten, dus dat kan volgens mij wel compleet zijn (al kan het zijn dat "commerciele" muizen een andere voedingswaarde hebben dan wilde), maar iets als een duif wat minder - al is het alleen maar omdat ze hem waarschijnlijk niet in zijn geheel opkrijgen voordat hij slecht wordt.

Maar met Puk alleen vind ik veel afwisselen best lastig, eerlijk gezegd. Ze eet 2 1/2 muis per dag, da's gewoon niet zoveel, een kwartel doet ze 4 dagen mee ofzo, dat vind ik te lang.
Marjan

Bericht door Marjan »

Klinkt logisch maar dit topic is bedoeld om vragen te verzamelen en niet persé om er antwoord op te geven. :lol:
fem fatale

Ik dacht: ik denk alvast mee.

Zijn er eigenlijk mensen die barfen met fretten? Dan koop je geen volledige prooi, maar stel je die samen uit onderdelen van verschillende diersoorten.
Karen

Bericht door Karen »

Heb ik gedaan en doe ik nog steeds met wat grotere prooi.
Marjan

Bericht door Marjan »

fem fatale schreef:Ik dacht: ik denk alvast mee.
Is altijd goed, ik moest er ook wel om lachen. :lol:

Ik zal alle echte vragen even in de eerste posting zetten, is wel zo overzichtelijk.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Het duurt nog even, maar je kan tzt ook met symposium vragen zonder antwoord verzamelen en aan Esther stellen. Misschien een idee?

Vraag: zijn verse muizen eigenlijk beter dan ingevroren muizen (net zoals ze dat zeggen bij spinazie), dus dat je voedingsstoffen behoudt?
- er zijn factsheets met de voedingswaarde per prooidier. Zou het handig zijn die eens te vertalen en op een rij zetten?
- bij de bunzing bestaat een deel van de voeding uit amfibieën. In Nederland is het verboden die te voeren. Welke voedingsstoffen zitten daarin en heeft de fret dan geen gebrek?

Deze vragen komen zo bij me op. Ik kan natuurlijk ook zelf wat uitzoeken, maar ik kan ze ook alvast planten :-)
Frettenvrienden

Bericht door Frettenvrienden »

Ik heb daar ook wel een vraag
bij honden moet je de combi brok en vlees niet in 1 maaltijd geven
Wordt gezegt dat dat slecht is

Hoe is dat bij Fretten?
fem fatale

Bij katten mag dat ook niet, omdat brokken het maagzuur een te hoge PH waarde geven en ze daardoor geen bot meer kunnen verteren. KVV mag snel na een brokkenmaaltijd worden gegeven, maar voor prooi en barf moet je 8 uur wachten.

@Birgit: ik probeer dus een kikkerlokvijver te maken in de tuin, want ook wilde katten eten kikkers, dus ik dacht als ik ze nu probeer te lokken...
Marjan

Bericht door Marjan »

Op zich een goed idee Birgit maar inderdaad, het symposium duurt nog wel erg lang.
Misschien dat we in eerste instantie Nanja de vragen voor kunnen leggen en waar zij niet aan toe komt of twijfels bij heeft kunnen dan worden doorgespeeld naar Esther. Maar zelf zit ik niet in de workshop voeding, misschien moet ik dat dan toch nog gaan omzetten. :P
Mayke

Bericht door Mayke »

Vraag :

Hoe belangrijk is de temperatuur van prooi die je je fret voert (uiteraard wel ontdooid) in hoeverre speelt dat mee bij het gezond blijven voeren ?
Hoe lang mag je prooi in het hok van je fret laten liggen bij normale temperaturen ?
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb ze erbij gezet. :)
Karen

Bericht door Karen »

-Hoe kun je als leek beoordelen of een (nieuw) merk KVV goed is? Zijn er dingen waar je specifiek op moet letten?

-Bij de supermarkt en reguliere dierenwinkel is ook vers vlees voor kat en hond te koop. Is dat geschikt voor mijn fret?

-mag je fret ook rund/lam of geiten vlees eten? Zo niet, waarom niet?
Marjan

Bericht door Marjan »

Hey joh, had je het er zelf niet gelijk bij kunnen zetten? 8-)
Karen

Bericht door Karen »

Jawel, maar dat vond ik zo raar staan :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb er zelf ook nog even twee vragen bij gezet. Mochten er verder nu even geen vragen bij jullie opkomen dan ga ik deze alvast doorspelen aan Nanja.
Oh en ik zal ze even splitsen in vragen over KVV en over prooi, wel zo overzichtelijk. :)
Charlotte

Bericht door Charlotte »

-Kan je prooidieren ook bevroren geven? Zo nee, waarom niet?
-Als je brok afwisselt met prooi/kvv, wat gebeurd er dan met het maagzuur? En is het slecht om zo te voeren?
-Mijn fret krijgt maagzuurremmers, is het nu wel goed om nog prooi/kvv te geven? (ivm het minder zuur zijn van het maagzuur)

Ik heb deze vragen bedacht, mijn huidige fretje krijgt geen maagzuurremmers. ;)
Oh @mods als jullie de vragen beter kunnen omschrijven, ga gerust je gang. Soms is mijn zinsopbouw een beetje omslachtig. :P
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ga ze zo toevoegen, op de ipad gaat dat niet zo lekker. :P
Birgit

Bericht door Birgit »

Vraag via mijn forum:
- hoe lang kun je prooi en KVV bewaren in de vriezer?
- mag je vlees (licht) ontdooien en daarna weer opnieuw invriezen? (Bijv om het te snijden?)
Plaats reactie