Shit, ik had net een heel verhaal zitten schrijven, is alles weg
Nog maar een keer dan :
Even voor de duidelijkheid, ik ben bachbloesem therapeut voor mensen, niet voor dieren, maar het werkt hetzelfde bij dieren als bij mensen en vooral net als bij kinderen.
Bij het gebruik van bachbloesems moet je goed kijken naar karaktereigenschappen, stemmingen, emoties en psychisch welbevinden. Ervan uitgaande dat lichaam en geest met elkaar in balans moeten zijn, en dat lichamelijke klachten kunnen ontstaan of versterkt kunnen worden door disbalans. Herstel je het psychische aspect, dan kunnen ook de lichamelijke klachten verbeteren/verdwijnen.
Wat natuurlijk niet wegneemt, dat je ALTIJD een (dieren)arts moet raadplegen bij lichamelijke klachten! Bachbloesems kunnen ondersteunen, maar zijn geen geneesmiddel.
Bachbloesems benadrukken de goede eigenschap ten opzichte van de slechte, dus bijvoorbeeld bij angst nemen zij de angst niet weg, maar versterken zij moed waardoor dit op de voorgrond komt en de angst naar de achtergrond verdwijnt. Gevoelens worden niet onderdrukt, je kan er niet verslaafd aan raken en je wordt er ook niet duf van.
Om het beste middel te kiezen, neem je dus eerst een uitgebreide anamnese af om te weten te komen wat de klachten zijn, maar ook hoe iemands karaktereigenschappen en emoties zijn.
Bij dieren is dit natuurlijk een stuk lastiger.
Je kan kokend water nemen om de druppels in op te lossen, de alcohol zal hier grotendeels door verdampen. Zo doe ik het zelf ook bij kinderen, bij volwassenen neem ik meestal gewoon spa blauw. Je mag maximaal 7 verschillende bloesems met elkaar combineren in 1 flesje. Dat is handig, want vaak zijn er meerdere aandachtspunten en zo kun je die allemaal tegelijk aanpakken. Bij elke bloesem staat een beschrijving om je te helpen kiezen, maar niet alles wat genoemd wordt zal bij jou (jouw dier) passen. Kies gewoon een bloesem waarvan minimaal 1 a 2 eigenschappen overeenkomt met jouw situatie.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen en dat jullie hier iets aan hebben.
PB mag ook altijd als je meer wil weten.