Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Vaak het gevolg van een oormijtbesmetting, laat je fret daar regelmatig op controleren!
Karen

Re: Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Bericht door Karen »

Heb je weer goed bedacht :D ...maar het blijft vervelend zoiets.

Overigens had ik met Baldur ook dat hij steeds 'honger' had toen hij alleen waltham kreeg. Ik denk dat het heel snel weer uit de maag verdwenen is...
Esther

Bericht door Esther »

@ Karen: de spijsvertering van een fretje gaat sowieso al erg snel, dus die Waltham zal nog wel sneller gaan omdat dat vloeibaar is, denk ik zo...

@ Mariël: dat heb je slim gedaan,om de Z/D met Waltham in een spuitje te doen!
Het is niet makkelijk om een fret te slim af te wezen ,dus mijn complimenten ;)
Mariël
Aantal fretten: 1

Bericht door Mariël »

@ Kick: Lief dat je bezorgd bent! :)
Inmiddels gaat het met mij weer wat beter, maar ik heb zeker momenten dat ik niet meer weet hoe ik dit nog moet trekken.. :( Ik ben echt enorm tegen mijn eigen grenzen aan aan het lopen.. Qua energie en emotioneel zit echt aan mijn taxs..
Ik probeer nu dus ook meer op mijn eigen grenzen te letten.. Normaal hoeft Koda maar een krabje te geven aan de bodemplaat en ik kom al aanrennen.. Als zij niet wil eten, wring ik me in alle mogelijke bochten om haar te laten eten..
Mijn eigen leven staat nu compleet op "on hold" en alles draait nog om Koda.. Ik voel me net een gevangene in mijn eigen huis.. :(
Ik kan dat niet meer.. :(
En ja ik doe het grotendeels zelf.. Ik heb als kind altijd geleerd dat mijn behoeften er niet toe doen.. Alleen die van anderen en dus ook die van Koda.. Ik ben op dit moment echt een slaaf.. :|
Daar probeer ik nu dus aan te werken.. :)

Als gevolg daarvan heb ik nu besloten dat ze gewoon het Z/D-vlees moet eten.. Ze kan het eten, ze krijgt er geen buikpijn van, wordt er niet ernstig misselijk van, dus ze moet maar niet zeuren.. :oops:
En als ze het uit een spuitje wel lust, ga je mij niet vertellen dat het vanuit d'r eigen bakje ineens heel vies is... :roll:
En het werkt! :mrgreen:
Ze eet nu het Z/D-vlees steeds makkelijker.. Ze is het er nog steeds niet echt mee eens, maar maakt er geen enorme scene meer van.. Ze eet nu zo'n 3 vleeshartjes per dag.. (Zonder Waltham!!) Normaal waren dat er een stuk of 5, maar we zijn dus op de goede weg! :)

Ze is op het moment niet overdreven actief, maar komt wel heel happy over (behalve dus als ze Z/D-vlees in d'r bakje ziet liggen.. :roll: ) en speelt wel dagelijks een beetje.. :D (Daar zou de winter natuurlijk best een rol in kunnen spelen nu..)
D'r buikje voelt goed en d'r ontlasting is zo goed als perfect.. :D

Het grootste probleem is dus het eten van het Z/D-vlees.. Als ze dat gewoon weer zelf normaal eet, zou dat voor zowel haar als mij weer een stuk rust geven..
En andere opties zijn er niet meer, dus ze heeft ook geen andere keus.. :?:
Esther

Bericht door Esther »

Misschien komt het ook wel omdat jij nu van instelling veranderd bent!
Nu jij zoiets hebt van ik ga ook eens aan mezelf en aan mijn welzijn denken, kan dat goed een positieve uitwerking hebben op Koda omdat die jou ook aanvoelt ;)
En dat moet je ook doen Mariël ; Jouw behoeften doen er wel degelijk toe!!!
Aan jezelf denken mag best, en is alleen maar goed voor jou aangezien jij dat weinig tot nooit gedaan hebt.
Jij komt er wel :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ben het helemaal eens met Esther. Ik denk ook dat dit wel eens de manier zal kunnen zijn om Koda op het rechte spoor te krijgen. De enige manier om ook te zien of ze er goed op reageert is het ook een hele tijd te geven. Telkens omschakelen is ook niet goed voor haar spijsvertering.
Dus ik denk dat je op de goede weg bent om haar gewoon op de Z/D te zetten, of ze nu wil of niet. En dat ze er niet misselijk van wordt en ook nog eens mooie ontlasting heeft nu bewijst dat ook alleen maar. :D
Karen

Bericht door Karen »

Helemaal mee eens. Kordaat optreden helpt wel degelijk om iets van die slimme bontjes gedaan te krijgen...net kleine kinderen soms. Dan voelen ze gewoon dat er een grens bereikt is en tegenstribbelen geen zin heeft. Jouw twijfel voelt Koda.

En jezelf wegcijferen is nergens voor nodig. Schouders er onder meis, je bent een waardevol mens en je doet er wel degelijk toe! Zoek je eigen kwaliteiten en ga daar wat mee doen...en elk mens heeft kwaliteiten. Jij ook! Je kunt het Mariël :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Je moet je inderdaad niet helemaal wegcijferen hoor, jijzelf doet er zeker toe ! Zeker weten !
Koda heeft een sterk baasje nodig, nu je dat laat zien reageert ze er goed op.
Als ze echt honger krijgt zal ze toch aan de Z/D moeten beginnen, of ze het lekker vind of niet. En jij zit er bovenop om te zien of ze genoeg binnen krijgt en niet af gaat vallen. Dan kun je altijd nog ingrijpen met andere aanvullingen.
Je doet het prima zo hoor ! :D
Danielle

Bericht door Danielle »

klinkt als een goede aanpak mariel! En als jij zit te stressen ben ik van mening dat Koda dat ook merkt. Dat zou je inderdaad niet moeten doen, maar ik herken het wel hoor, ik heb nu ook een fret die in eet weiger stand staat en daar wordt je echt dol van..
dus super dat ze nu gaat eten hoor, go koda!
Kick

Bericht door Kick »

Haha, nou, alles is al wel gezegd zo'n beetje en ik denk er precies zo over! Je doet het goed om je zelf die 'schop onder je kont' te geven ;)
Het resultaat is al duidelijk zichtbaar dus ik zou zeggen, 'vooral doorgaan'! :juich:
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Het klinkt misschien stom, maar het kan ook helpen om je fret even in een andere kamer te zetten. Dan hoor je haar ook niet aan de kooi krabben en zit je er ook niet steeds bovenop of ze wel gegeten heeft. Gewoon de bak vullen, in een andere kamer de radio aan en even met jezelf bezig.

Uit een bakje is het vlees niet vies, maar vanuit een spuitje is het meer een uitdaging voor een fret. Dat is ook iets wat in een fret zit: ze willen moeite doen voor hun voer. En alles wat in de voerbak zit, loopt niet weg. Wat in een spuitje zit, misschien wel (met jou eraan). Dat is hetzelfde als dat ze brokjes uit de voerbak laten liggen en ze wel aanpakken als je een brokje aangeeft of op de bank legt (op een bijzondere plek).

En bij mensen werkt het hetzelfde hoor. Als iets gratis is, dan hechten wij er vaak minder waarde aan dan als je ervoor moet betalen. Dat is ook een stukje psychologie.
Kick

Bericht door Kick »

Slim Birgit. Goeie tips weer ;)
Mariël

Bericht door Mariël »

@ Allemaal: Wat een ontzettend lieve woorden! Dat doet me goed.. :D
Marjan schreef:Ik denk ook dat dit wel eens de manier zal kunnen zijn om Koda op het rechte spoor te krijgen.
Ik zie meteen een compleet ontspoorde jongere voor mee.. :mrgreen: Zóó erg is Koda toch niet? :mrgreen:

@ Danielle: Hoe is het nu met jou eet-weiger-fret? Hoe pak jij dat aan?

@ Birgit:
In een andere kamer zetten heb ik ook wel eens over gedacht, maar dat kan niet.. Ik heb maar een klein appartementje en de enige manier om dat te doen is Koda in de carrier.. Maar om haar nou uren per dag in de carrier te laten bivakkeren, vind ik niet zo'n goed plan.. De andere optie is dat ik in de badkamer of op mijn bed ga leven, maar dat vind ik ook niets.. :mrgreen:
Je tip over de voedselverrijking vind ik heel goed en ik heb meteen wat andere dingen verzonnen om het uit te proberen, maar Koda kijkt me alleen aan van "kan het niet makkelijker? nee? o, nou dan eet ik wel niet.." :?:

Met Koda is het nu nog steeds hetzelfde.. Hoewel d'r ontlasting iets is verslechterd..
Daarnaast eet ze gewoon te weinig en ik heb haar nog niet op de weegschaal gezet, maar ze lijkt wel degelijk af te vallen.. :(
Ik meng nu toch maar weer wat Waltham door het Z/D-vlees, maar daar gaat ze weer van kokhalzen..
Ik ben nu echt een beetje ten einde raad.. :?:
Verder gaat het best goed, alleen dat eten is een drama.. :(
Marjan

Bericht door Marjan »

Ze is gewoon een verwende fret. :clown:
En misschien moet je bij haar wat minder gefixeerd zijn op haar gewicht, ze was al best iets aan de stevige kant volgens mij door de waltham en de papjes. Ze moet natuurlijk niet schonkig worden maar iets aan gewicht verliezen is niet gelijk iets waar je wanhopig over moet worden.
Danielle

Bericht door Danielle »

Voor nu heb ik de oplossing meer waltham door de brij dat hij wel wil eten, maar ik lees bij jou dat dat verkeerd uitpakt.. echt heel vervelend.

Als ze iets afvalt is dat niet gelijk een probleem nee, want wat is het lijkt of ze iets is afgevallen? Kovu is de ene dag bij mij ook weer zwaarder dan de andere dag, het is maar net of hij goed gegeten heeft of niet.
Esther

Bericht door Esther »

En als je de Waltham nu eens dunner maakt :?:
Ze heeft immers ook een MOO en ik merk bijv bij mijn Blackie dat zij ook af en toe kokhalsde van dikke Waltham en van dunnere Waltham weer niet.
En ik geef mijn fretjes allebei eten op schoot, en sinds ik dat doe wordt er hier véél beter gegeten ;)
Kick

Bericht door Kick »

Ohoh, foute boel als je je fretten op schoot geeft. Hier kom je nooit meer vanaf... :mrgreen:
Danielle

Bericht door Danielle »

ja dat doe ik ook als hij echt niet wil eten, maar ik wil er eigenlijk geen "schootfret" van maken omdat hij anders niet eet in zijn kooi en dat is ook weer lastig als je langer van huis bent :|
Mariël

Bericht door Mariël »

Dat is ook een beetje mijn probleem ja.. Uit een spuitje eet ze over het algemeen prima, maar dan moet ik haar 10x per dag voeren.. :???:
En voor even is dat nog niet eens het probleem, maar ik ga dat echt niet haar hele leven doen.. :?:
Esther

Bericht door Esther »

Ja, eigenlijk is het foute boel als ze op schoot eten, maar ik vindt het zelf eerlijk gezegd ook erg fijn :D
En ze eten toch nog wel in de kooi als ik dat persé wil hebben.
Zo ''eten'' ze s'morgens en s'avonds hun Waltham ook gewoon in de kooi of op de keukenvloer op.
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Je zegt dat ze te weinig eet, maar hoeveel eet ze dan? Vergeet niet dat de volle maag van een fret de grootte heeft van een walnoot. Zoveel past er niet in :-)
Gesloten